Aan de hand van deze case vertel ik jou waarmee je allemaal best rekening kan houden als je een #website opzet.
Van een holle website naar converterend platform voor CCST in vier stappen:
#Traffic: Weg naar de website vinden met SEO
#Design: Straalt de website de waarden van jouw bedrijf uit?
#User Experience/UX: Vinden bezoekers hun weg op de website en converteren ze makkelijk naar de volgende stap in de funnel?
#Storytelling: Is de boodschap duidelijk en overtuigend ?
Funnelaudit om de verbeteropportuniteiten te strikken
Staat je website een beetje te verkommeren op the interwebs? Dan denk je best eens aan een website audit. Na zo’n audit heb je een waslijst aan verbeterpunten om je website te laten converteren als nooit tevoren. Onze klant CCST kan ervan meespreken.
​
CCST begeleidt kleine tot middelgrote bedrijven om hun hardware- en softwarepakketten te optimaliseren. Zeker nu telewerken in de lift zit, is dat een heel waardevolle business.
Léo, de bezieler van CCST, benaderde Kolonel Kastor nadat hij onze welbespraakte marketingstrateeg Veronika aan het werk had gezien tijdens een webinar over marketingstrategie via Sitemanager. Hij kwam langs voor een workshop Fix Your Funnel. Daaruit bleek onder andere de nood voor een gebruiksvriendelijke website.
Vandaar dus de #funnelaudit. De audit leidt tot een lijst met actiepunten. De actiepunten kregen een bepaalde prioriteit mee, zodat de klant zelf kon bepalen op welke verbeteringen hij eerst wilde inzetten.
Website audit: hoe werkt dat? ​
Tips om rekening mee te houden wanneer je een website bouwt, die gaven we eerder al mee. Het spreekt vanzelf dat we die ook toepasten tijdens de website audit van CCST. We lieten twee verschillende profielen de website onder de loep nemen vanuit hun expertise: een digitale marketeer en een copywriter. Ze benaderden CCST’s website vanuit 4 algemene perspectieven:
brand image: straalt de website de waarden van jouw bedrijf uit?
traffic: hoe landen mensen op jouw website? Wat is de kwaliteit van jouw landingspagina's, SEO, SEA of wat is jouw advertentiestrategie? Ben je misschien een thought leader in een bepaald vakgebied? Dan moet dat snel merkbaar zijn op jouw site!
UX/UI: Hoe navigeren mensen op jouw website? Converteren ze wel?
storytelling: Wat is de kwaliteit van de copy? Hoe vertel je het verhaal? Gebruik je de juiste keywords? ​
Brand image: straalt de website de waarden van jouw bedrijf uit? ​
Wil je betrouwbaarheid en technisch vernuft uitstralen. Dan moet die indruk gewekt worden door het design. Belangrijk hierbij is een consistente huisstijl, met vaste kleuren, lettertypes, iconografie en fotografie. ​
Traffic: Vinden mensen de weg NAAR de website
Je hoeft je hele marketingstrategie niet op Search Engine Optimization (SEO) af te stemmen, maar je mag het belang ervan toch ook niet onderschatten. Mensen die CCST niet kennen, maar wel op zoek zijn naar iemand die een autoriteit is op vlak van I.T., zullen zich richting tot Google. Dat is nog altijd de enige zoekmachine die ertoe doet. ​ Ben jij een autoriteit op vlak van een bepaald topic? Dan is het aan jou om Google daarvan te overtuigen, want de zoekmachine wil zijn gebruikers de meest relevante content aanbieden.
Google zal jouw ranking voor bepaalde zoekopdrachten bepalen. Je kan jouw ranking op verschillende manieren beïnvloeden. ​ Over #SEO kunnen we nog een boompje. Het is een enorm complex gegeven. Voor de website audit stellen we deze basisvragen. ​ Zijn de #metadata van de belangrijkste pagina’s ingevuld zodat de pagina’s mooi verschijnen in Google? Het is zo vervelend als jouw resultaat in #Google niets verteld over jezelf. Leg kort uit wat de pagina te bieden heeft en zet de Google-gebruiker aan om te klikken met een overtuigende call-to-action. ​ Zijn er #keywords toegepast op de pagina’s waardoor de website goed scoort in Google? En misschien nog belangrijker: zijn het keywords die jouw doelpubliek gebruiken? Het heeft geen zin om ‘software’ als keyword te gebruiken als je doelpubliek ‘applicaties’ zoekt. Keyword research is onontbeerlijk. ​ Zijn de afbeeldingen voorzien van #alt-tags zodat ze gevonden worden in Google Images? Met opnieuw de gepaste #keywords. ​ Zet jij jouw autoriteit kracht bij met relevante #content?
Inhoud primeert over keywords. Door je verhaal in stukjes te hakken en regelmatig een nieuw brokje content op je website te publiceren, bouw jij aan je autoriteit. Google apprecieert dat.
​
UX/UI: Vinden bezoekers hun weg OP de website?
​ 15 seconden … zo lang heb je om bezoekers te intrigeren zodra ze op een pagina van je website terechtkomen. Vinden jouw klanten niet snel wat ze zoeken? Dan verlaten ze je website gewoon. Om nooit meer terug te keren. ​ Zorg dus voor een aangename #gebruikerservaring! Vermijd dat bezoekers uit frustratie je website sluiten. Stel jezelf de volgende vragen. ​ Is de pagina makkelijk #scanbaar?
Zet de belangrijkste zaken in the picture op je website. Laat het oog van je bezoekers vallen op de knoppen die ertoe doen. Ook een makkelijk menu doet wonderen. ​ Zit alle informatie waar het hoort?
Niets zo frustrerend op een website als knoppen die de verwachtingen niet inlossen. Zorg dus dat alle info op de juiste plaats staat, en zorg dat alle links deftig werken. Wees ook streng voor je content. Wie weet kan je bepaalde pagina’s of informatie gewoon schrappen? Zoals Marie Kondo zegt: ‘If it does not spark joy, say goodbye.’
​ Kunnen bezoekers blijven doorklikken?
Mensen lezen websites niet als een boek. De homepagina is niet het begin en de contactpagina of de webshop geen eindpunt. Hou bezoekers op de website door op elke pagina door te verwijzen naar andere pagina’s.
Storytelling: is de boodschap helder en duidelijk? ​
15 seconden is heel weinig tijd om een boodschap overtuigend te brengen. Het heeft dan ook geen zin om proza te schrijven op je homepage. Tekst voor web is to the point. Laat je voor de copy gidsen door de volgende vragen. ​ Heeft de homepage een duidelijk baseline, pitch en call-to-action?
En liefst boven ‘de vouw’. Alles boven de vouw is wat er zichtbaar is in het eerste frame wanneer de website opent. Zorg dat bezoekers niet moeten scrollen om de boodschap te zoeken. Die moet je kant-en-klaar aanbieden. Is de tekst geschreven vanuit het voordeel van de klant?
Webcopy is niet voor egotrippers. Hoe graag je ook over jezelf praat, je klant heeft er niets aan. Die wil weten welk voordeel hij haalt uit met jou in zee te gaan. Zorg dus dat je schrijft vanuit het standpunt van de klant. Voldoet de tekst aan het SSS-principe?
SSS staat voor snackable, searchable, shareable.
Snackable: de tekst is behapbaar en vlot.
Searchable: de tekst voldoet aan SEO-normen. Ze is voorzien van keywords.
Shareable: is wat je verteld van zo’n waarde dat je het wil en kan delen op sociale media?
Twijfel je ook of jouw webplatform zijn ding doet?
Of merk je gewoon dat je weinig bezoekers hebt en als je bezoekers hebt, zij niet converteren?
Dan is jouw website vermoedelijk niet funnel-proof.
Vraag een gratis audit aan en wie weet is het probleem makkelijk op te lossen!
Comments