Hoe pak je lead generation in B2B services aan? Case: Family Service de agency achter De Roze Doos

Family Service staat al sinds 1952 merken bij in de ontwikkeling, uitwerking en opvolging van marketingcampagnes gericht op toekomstige en jonge ouders. Ze zijn vooral gekend om De Roze Doos, maar hebben nog veel meer te bieden aan onze partners.


"Jaarlijks verdelen we 519.000 geschenkpakketten en 350.000 gidsen bij bijna alle toekomstige en jonge ouders in België. Onze dozen bereiken toekomstige en jonge ouders steeds op cruciale en emotionele momenten waarop u als merk in de kijker wil lopen. Daarnaast bereiken we hen met relevante informatie via onze drukbezochte website en sociale media." begint business development manager Shirley. "En onze klanten zijn merken: Pampers, SPA, P&G, Hello Fresh, ... .


Deze bedrijven moeten we blijven consulteren, adviseren en begeleiden in hun marketingaanpak gericht naar jonge gezinnen." vult Shirley aan.


Hiervoor zochten zij een strategische partner die hen kon helpen om nieuwe business partners te aan te trekken te converteren. Daarnaast wouden ze ook nieuwe deals sluiten en hun bestaande klanten blijven delighten.





Het begint bij een doordachte marketingstrategie!


Om aan hun nood te voldoen heeft Kolonel Kastor de zaken structureel aangepakt.


Eerst was er ruimte voor een visie & een missie. Hiermee begint jouw marketingstrategie.


Daarnaast is er een externe analyse dat inzoomt op de arena waarin jouw klanten zich bevinden. Hoe zit de markt in elkaar, waar is de klant naar op zoek. Welke zijn de andere spelers?


Dit hielp ons om de value propositie te bepalen. Welke waarde biedt Family Service aan hun klanten?


Het antwoord daarop vonden ook terug in de visie nl:


Betrouwbare expert voor merken die marketen naar jonge ouders!

De bouwstenen van een sluitende B2B marketingstrategie zijn:


  1. Bepalen van missie / visie / waarden

  2. Bepalen van de arena

  3. Bepalen van de value propositie

  4. Bepalen van de Ideal Customer Profile

  5. Welke marketingdoelen hebben? (marketingdoelen hangen altijd samen met businessdoelstellingen)

  6. #Touchpoints in de customer journey bepalen?

  7. Welke 'Jobs to be Done' moet hij/ zij doorstaan?

  8. Welke frictie ervaren zij hierbij?

  9. Hoe kunnen we dit process beter maken voor de prospect?

  10. Op welke kanalen gaat hij zoeken naar oplossingen en is hij vatbaar om met ons in interactie te treden?

  11. Welke boodschappen resoneren met de klant? Wat is hun jargon?

  12. Welke acties moeten we doen om aan onze doelstelling te voldoen?

  13. Hoe zullen we de acties over het jaar/kwartaal verspreiden, samen met een budget zodoende we onze doelstellingen halen?


Na marketingstrategie komt de funnel


Met een plan van aanpak in de hand gingen we aan de slag om aan de funnel te werken.


Toen we de funnel aan het bouwen waren, zochten we antwoord op deze vragen:


  • Welke tactieken zullen we gebruiken om te attracten, converteren, closen en delighten?

  • Wat voelt/ ervaart de klant/ gebruiker / bezoeker?

  • Welke opportuniteiten zijn er om de ervaring te verbeteren?

  • En welke kanalen zullen we hiervoor inzetten.

  • Welke boodschappen zullen op elk kanaal nodig zijn?

  • Welke metrics gaan we meten en welke KPI's stellen we?


Na de funnel, komt de productiefase


Zodra we alle acties op een overzichtelijke agile bord hebben geplaatst konden we deze werkpakketten beginnen produceren: video's maken, copy schrijven, mailings opzetten, ...


In de meest recente marketingcampagne bericht naar een B2B publiek hebben we dat gedaan om aan de hand van een videocast.

Studio Uncool, videopartner in alle projecten met Family Service, filmde mij en Shirley in de studio.

De format van de video was een interview, een gesprek waarbij wij, twee marketingexperten, ons licht lieten schijnen op elke hoofdstukken uit de marketing gericht naar jonge ouders.



Kolonel Kastor producing a videocast about marketing


Als de ICP, ideal customer profile, van Family Service deze content consumeert, dan kunnen ze geïnspireerd geraken en komt het bedrijf achter de Roze Doos, dichter bij hun doel. Het zelfde doel dat beschreven staat in de marketingstrategie.


Expertise delen is belangrijk voor family Service. Daarom organiseren we regelmatig webinars waarin brand managers helpen door bepaalde aspecten van het succesvol marketen naar jonge ouders uit te lichten.



Zodra alle content en alle boodschappen klaar zijn kunnen we testen!


Ik ben grote voorstander van testen. Misschien komt dat vanuit mijn achtergrond bij imec.

Testen is bij innovatie zo cruciaal.


Je maakt bij een campagne zoveel assumpties. Vaak ben je zo enthousiast met de content die je gemaakt hebt en is alles zo flink geproduceerd en high end gemaakt dat je het lanceert en dan.... dan reageert de klant toch niet zoals je verwacht hebt en stopt het vaak!


Vaak is het zo dat de langverwachte campagne een 3-tal weken loopt en er wordt een analyse gemaakt en dan is het wacht op de volgende lancering!


En na het testen kunnen we itereren ....


Ik ben grote voorstaander van testen en proberen.

Korte sprints en veel A/B tests.


Zo kunnen komen we stapsgewijs tot de nieuwe inzichten en is het budget altijd slim gespendeerd.


En zo werken we stapsgewijs alle acties af en komen we dicht bij de algemene business doelstellingen van Family Service.


Bezoek hun website

Lees hun inspirerende blog over marketing over hoe ze merken beter laten marketen naar jonge ouders!


Met Kolonel Kastor (eigenlijk met Veronika) heb ik de perfecte begeleiding/ondersteuning voor mijn KPI’S te halen ! Zowel B to B als B to C communicatie lopen perfect. Ondersteuning voor strategie en zelfs crisiscommunicatie zijn haar eigen. En creativiteit is bij haar aangeboren. In één woord : een parel ! - Shirley Dewaerheijd (business development manager bij Family Service)

Kolonel Kastor helpt met marketingstrategie

15 views0 comments