tips voor een goede website

8 tips voor een goede website

Een goede website is als thuiskomen. Je wil er graag blijven en elke kamer heeft jouw persoonlijke toets. En net zoals een fysieke etalage, moet een website bezoekers goesting geven om met jou in zee te gaan. Een website moet met andere woorden converteren. Hoe je daarvoor zorgt? Met deze tips kom je al een heel eind.

Wat maakt een goede website?

  1. Wireframes als skelet

  2. De wireframes zijn het skelet van je website. Het voordeel van wireframes is dat je in een oogopslag ziet uit welke bouwstenen je website bestaat.

    Bij Kolonel Kastor teken we de wireframes samen met jou. Je krijgt advies zodat je achteraf niet met een website zit die je toch niet zo functioneel vindt. Structuur zorgt voor focus. En je kan makkelijk schrappen en toevoegen zonder het overzicht te verliezen.

    wireframes

    Kijk hoe de bouwstenen zich ook vertalen naar de menubalk bovenaan. Ga hier voor eenvoud. Vaak heb je niet meer nodig dan een homepagina, wie je bent, wat je doet, een blog en een contactpagina.

  3. Sterke content als spieren en organen

  4. Met alleen een skelet ben je niets. Een lichaam heeft spieren en organen nodig. Sterke content is dus noodzakelijk. Wie ben jij? Wat is je verhaal? Wat beteken jij voor je klanten? Welke vragen willen jouw klanten beantwoord zien? Zorg dat je dat weet voor je begint aan je website.

  5. Zorg voor lead magnets

  6. De naam zegt het: lead magnets trekken klanten als een magneet naar je website. Gratis tips in de vorm een blogbericht, handige downloads in ruil voor een e-mailadres … Licht een tipje van de sluier op over jouw waarde en zorg dat potentiële klanten blijven terugkeren naar je website. Meer weten over lead magnets? Lees dan ons blogbericht.

    Voor punt 2 en 3 is vaak een content brainstorm aan de orde. In zo’n creatieve brainstorm bepaal je welke topics je in de komende maanden gaat behandelen. Je bespreekt ook hoe je ze gaat behandelen en op welke sociale media je de content gaat boosten. Hulp nodig bij zo’n brainstorm? Kolonel Kastor weet raad. Zo is de blog van onze klant Family Service het resultaat van een content brainstorm.

  7. Een duidelijke homepagina

  8. Op je homepagina is de wie, wat, waar en waarom van je business in 1 oogopslag duidelijk. Al de belangrijkste info zet je ‘boven de vouw’. Dat wil zeggen dat al die info zichtbaar is zonder te scrollen. Als dit niet het geval is, riskeer je bezoekers te verliezen nog voor ze weten wie jij bent.

    Boven de vouw komt ook 1 button met een overtuigende call-to-action. Die linkt dan bv. naar meer uitleg over wat je doet. Zo start de ‘klikreis’ van je bezoekers.

    Onder het mom ‘practice what you preach’ hebben we deze tip op onze eigen website toegepast. Of bekijk de homepage van Family Service. In beide gevallen staat de belangrijkste boodschap en de call-to-action boven de vouw.

  9. Hou de ‘klikreis’ in stand met interne links

  10. Zorg dat bezoekers een reis rond de wereld kunnen afleggen op je website. In een ideale wereld kan je blijven doorklikken. Zelfs de contactpagina of een webshop hoeven geen eindbestemming te zijn, want er valt altijd nog meer te ontdekken. Hou hierbij in de gaten dat het voor bezoekers altijd duidelijk is waar ze zijn op je website. Verloren lopen is geen fijn gevoel.

    Onze partner Return The Flavour doet het goed. In haar blog over intuïtief eten verwijst ze naar andere prikkelende artikels. Hoe langer je bezoekers geïnteresseerd houdt, hoe beter.

  11. Klare taal

  12. Op een website ben je het best recht voor de raap. Zwierige titels, dubbelzinnigheden, metaforen, lang uitgesponnen verhalen, vage call-to-actions … Laat die maar allemaal achterwege. Zeg gewoon waar het op staat en hou het eenvoudig.

  13. Vermijd zendercommunicatie

  14. We snappen het, je bent trots op wat je doet. Maar let op voor borstklopperij. Maak er geen ik-verhaal van, maar een jij-verhaal. Wat heeft de klant aan jou? Voor welke meerwaarde kan hij bij jou terecht?

    Punt 6 en 7 focussen op taal. Voel je je niet helemaal op je gemak met schrijven? Dan kunnen deze schrijftips misschien wel wat twijfel wegnemen.

  15. Wees altijd jezelf

  16. Niet alleen wat je te vertellen hebt is belangrijk. Ook hoe je dat doet. Denk na over hoe je merkt klinkt online, en trek die tone-of-voice door naar alles wat je schrijft voor je website. Een handige tip voor die tone-of-voice? Bedenk eens welke beroemdheid heel goed past bij je merk, en gebruik diens manier van spreken.

    Bij dit aspect komen copywriters heel hard van pas. Zij zijn de experts van tone-of-voice en taalgebruik. Ze helpen je een digitale smoel te creëren en passen die ook toe voor jouw teksten.

Ben jij van plan om aan je digitale huisje te bouwen? Of zijn er dringend renovatiewerken nodig?

Share your thoughts