Marketing vraagt discipline. Het is iets waar je wekelijkse mee bezig bent om top of mind te blijven bij je doelpubliek. Plannen is dus de boodschap. En dat is precies wat we deden voor GameChangers. De vrucht van onze samenwerking was een concreet marketing- en #contentplan. Zo kan GameChangers elke week stappen zetten. GameChangers kwam bij Kolonel Kastor langs met een duidelijk #businessdoel. De Gentse vzw wil dé referentie voor gameverslaving zijn en een community voor verslaafden, ex-verslaafden en bezorgde ouders en partners uitbouwen. Dat lukt natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Bavo en Matthias, de bezielers van het platform, zijn echte experts op vlak van gameverslaving, maar met het marketingstrategische luik konden ze wel wat hulp gebruiken. Vooral de discipline om op regelmatige basis met marketingacties bezig te zijn, was een probleem. We nodigden beide mannen uit om het modeltraject van Kolonel Kastor te volgen. Hoe dat traject loopt, lees je hier. Het resultaat van dat traject voor GameChangers, doen we hieronder uit de doeken.
VAN STRATEGISCHE WORKSHOP NAAR #MARKETINGPLAN
Bavo en Matthias boekten een workshop Fix-Your-Funnel om hun marketingstrategie onder de loep te nemen. Daaruit bleek vooral de nood voor een marketingplan. En dat kregen ze! Een tijdlijn met een timing voor verschillende marketingacties verspreid over voor hen relevante kanalen. Elke actie dient ook een marketingdoel. Om dat laatste wat concreter te maken, enkele voorbeelden … Relevante kanalen kunnen zijn: e-mail/nieuwsbrieven, Facebook, Google Advertising, website … Mogelijke #marketingacties: segmenten aanmaken voor nieuwsbrieven, een Facebookgroep starten, keyword research voor Google Advertising, UX optimaliseren voor de website … Mogelijke marketingdoelen: informeren, awareness creëren, retentie, overtuigen, verkopen … Met deze planning weet GameChangers perfect wanneer welke handeling nodig is om hun strategie te ontplooien.
VAN BRAINSTORM NAAR #CONTENTKALENDER
Een marketingplan is handig om gedisciplineerd bezig te zijn met je marketing. Maar daarmee heb je nog niets aan je doelpubliek verteld. Met andere woorden: een marketingplan is niets zonder #contentplan. Daarom gingen de creatieve koppen van Kolonel Kastor samenzitten met de gameverslavingspecialisten van GameChangers om te brainstormen. Over blogonderwerpen, leuke YouTube-formats, posts op sociale media en zoveel meer. De resultaten van de brainstorm werden in een
contentkalender gegoten.
Met publicatiedata van de verschillende communicaties. Bovendien kreeg
GameChangers per maand een checklist met acties die nodig zijn voor de
creatie van de content.
Bijvoorbeeld: interviewees zoeken, blogteksten schrijven, lijstjes
samenstellen … Met opnieuw het doel: discipline kweken!
JE EIGEN MARKETINGDISCIPLINE KWEKEN?
LUKT HET NIET ZO GOED OM OP REGELMATIGE BASIS MET JE MARKETING BEZIG
TE ZIJN? HEB JE NOOD AAN PLANNINGEN EN CHECKLISTS MAAR WEET JE NIET
GOED WAAR TE BEGINNEN?
Ik worstel hier ook mee!
Comments