top of page

Hoe ga je om met verandering als ondernemer?

Ik had het genoegen om in gesprek te gaan met Miguel Garcia, CEO en oprichter van Liquidfloors en co-founder van Poortman. In zijn carrière die ondertussen al meer dan 20 jaar omspant, heeft hij al menig veranderingen doorstaan. Dé ideale persoon dus om advies te vragen over ondernemerschap en verandering.


Luister je liever naar de podcast? Dat kan hier!



People first


In een eerdere blog hadden we het over het buikgevoel van ondernemers. Dat komt goed van pas, maar is zeker in veranderende tijden niet voldoende. Je komt volgens Miguel al een pak verder met passie, hard werk en authenticiteit. Maar nog belangrijk dan al dat? Mensen.


Een organisatie opbouwen draait rond het verzamelen van mensen rond een gemeenschappelijk doel. Miguel: “Mensen moeten geïnspireerd blijven. Ik geloof in hoge doelstellingen en hard werk om resultaten te halen, maar op een motiverende inspirerende manier.”


Je begrijpt bij het bouwen van een team dus beter vroeg dan laat dat mensen je grootste assets zijn. Dat is echter niet gemakkelijk in een groeiend of veranderend bedrijf. Mensen die zich goed voelen in een klein team, voelen zich misschien minder in een groter team. Zo zit er ook consistent verandering in de mensen waarmee je je omringt. Als bedrijfsleider dien je daar consequent mee om te gaan, en te blijven communiceren.


“Iedereen in het team kan een sparring partner zijn. Ik hecht veel waarde aan dialoog, met iedereen, van verkoper tot projectleider. Elk gesprek is zinvol.”


Ga ook eens te rade buiten je bedrijf


Ook communicatie met mensen buiten je bedrijf levert veel op. Als je leeft vanuit je passie, praat je erover met mensen en vind je andere ondernemers. Soort zoekt soort… Zo creëer je automatisch een netwerk. Maar praat ook eens met iemand die iets totaal anders doet dan jezelf. Je haalt er sowieso iets uit!

Liquidfloors kocht samen met ontwikkelaar Hexa een industriële site en stelde 25 units ter beschikking voor andere ondernemers. Miguel: “We willen samenhokken met andere ambitieuze ondernemingen die ook een verschil wil maken. Merken kunnen door samenwerking en kruisbestuiving samen meerwaarde creëren voor de klant. Een bezoeker van de hub is meer gebaat bij een showroom waarin hij vanalles mooi ziet samenspelen dan wanneer hij elke showroom apart bezoekt.”


Change the product, not the ad


Naast communicatie met je team en andere ondernemers, ben je ook gebaat bij constante communicatie met je klant. Miguel Garcia: “Wij vertrekken in onze keuzes vanuit onze klanten. Wat willen ze en hoe kan je je product daarop afstemmen? Dat blijf je doen, jaar na jaar. Je aanbod wordt zo steeds beter afgestemd op de vraag en dat levert een trouw klantenbestand op.”


Hoe stem je je product af op feedback van je klanten? Blijf praten met je publiek en hou je vinger aan de pols. Niets wat vandaag werkt, werkt volgend jaar ook nog, en zeker niet over vijf jaar. Het uitdagende is telkens vernieuwend te zijn en toch trouw te blijven aan je concept. Zorg ervoor dat je relevant blijft, anders red je niet, onafhankelijk van hoe goed je marketing is.



Volgens Miguel is het arrogant om te stellen “dat je er bent”: “Marktleiderschap is een dubbel begrip, want waar ben je marktleider? Er is altijd een volgende stap. Er is altijd iets om naar uit te kijken. Het enige constante aan ondernemerschap is de constante verandering.”

Het verschil tussen een goede en een minder goede ondernemer zit hem in de manier waarop die met verandering omgaat. Miguel Garcia

Je aanpassen aan verandering is niet altijd gemakkelijk, maar zorgt wel voor groei. Gelukkig zijn hier…

7 tips om met verandering om te gaan

  1. Hou je bezig met wat je kunt controleren en laat los wat je niet controleren. Besteed je energie aan de zaken waaraan je kan werken. Je zorgen maken is contraproductief.

  2. Een beetje structuur doet wonderen. Het klinkt misschien niet zo sexy, maar hoe minder je brein bezig is constant ad hoc beslissingen te maken, hoe meer ruimte het heeft om na te denken over verandering en hoe ermee om te gaan.

  3. Stel reactief zijn zo lang mogelijk uit elke dag. Start je dag productief, met wat je kan controleren (zie ook puntje 1;) Voor iedere ondernemer ziet dat er anders uit, denk maar aan The 5AM Club of Miracle Mornings. Miguel Garcia begint elke dag met 3 taken die hij de avond ervoor heeft bepaald, die het grootste verschil zullen maken die dag.

  4. Onthoud dat verandering zorgt voor groei. Magie zit niet in je comfortzone. Darwin wist het ook al: niet de sterksten overleven, maar degenen die het best omkunnen met verandering.

  5. Laat de zoektocht naar hyperefficiëntie af en toe los. De beste ideeën overkomen je meestal niet als je druk aan het werken bent, maar als je ontspannen bent. Maak bewust tijd voor verveling! Daar haal je de beste inzichten uit.

  6. Verlies nooit je why uit het oog. Begrijp wat je doet en waarom je het doet, en je hebt een fantastische leidraad als je onderneming zich moet aanpassen aan veranderende omstandigheden.

  7. Blijf jezelf. Elk aspect van je onderneming moet vertrekken vanuit authenticiteit. Het werkt niet om simpelweg te kopiëren. Er zit geen magie in een kopie.


Beweegt er veel in je bedrijf of in je markt, en wil je opnieuw helderheid over jouw strategie? Contacteer me voor een groeisprint op maat of een strategische workshop.







18 views0 comments
bottom of page