Bij het metaverse denkt de één aan scifi-werelden als in The Matrix, de ander aan de geflopte virtuele wereld waar Meta tevergeefs miljoenen tegenaan heeft gegooid. Maar wat is het metaverse echt? En waar liggen de mogelijkheden voor jouw marketing? Ik ging in gesprek met Stephan Celis van Mapshot. Vanuit de gamingwereld ontdekte hij het marketingpotentieel van virtuele 3D-werelden en hij deelde die kennis genereus met mij.
Luister je liever naar de podcast? Dat kan hier!
First things first: wat is het metaverse eigenlijk? En is er meer dan één virtuele wereld? “Het metaverse is eigenlijk voortgekomen uit science fiction en is een virtuele wereld waarin iedereen kan samenkomen,” legt Stephan uit. “Maar vandaag is het eerder een netwerk van verschillende 3D-werelden, omdat heel veel bedrijven hun eigen virtuele wereld maken.”
Vergelijk het met de opkomst met applicaties voor op je smartphone. Elk merk moest plots zijn eigen app hebben. Vandaag zijn heel wat van die apps een stille dood gestorven en blijven er enkele grote spelers over. Zo zal het volgens Stephan ook het metaverse vergaan.
Waarvoor moet je in het metaverse zijn?
De belangrijkste reden om vandaag een stap in de metaverse te zetten is entertainment. Daarom zijn vooral gaming-werelden zoals Fortnite of Roblox populair en flopt het Metaverse van Facebook-baas Zuckerberg: mensen hebben simpelweg geen reden om daar te zijn.
Wie vind je dan wel in die virtuele werelden? Gen Z en Gen Alpha. Inderdaad, 12-jarigen zijn de gretigste bezoekers van het metaverse. Meer dan de helft van Gen Alpha is al minstens één keer in Roblox geweest. Zijn jongeren je doelgroep? Steek je neus dan eens binnen in het metaverse. Onthou dat die jongeren snel opgroeien en hun liefde voor het metaverse zullen behouden, ook wanneer ze kapitaalkrachtige jongvolwassenen worden.
Marketing in het metaverse
Vandaag zijn vooral grote merken zoals Nike bezig met het metaverse. Maar in België doopte ook JBC al zijn teen in het virtuele badwater, met een optreden van Camille in Roblox. Je metamarketing voeren in een bestaande 3D-wereld is dan ook een stuk laagdrempeliger. Er is gewoon al een publiek aanwezig.
De relatie die een merk aangaat met zijn fans in het metaverse vraagt wel om een grotere commitment in tijd, dan bijvoorbeeld bij een tv-ad van 30 seconden. Merken en gebruikers gaan er bewust en interactief met elkaar om. Bye bye opdringerige zendercommunicatie, welkom human centric marketing!
Voorlopig moet je voor harde cash en conversie nog niet in het metaverse zijn. Voor brand awareness is het daarentegen the place to be. Stephan geeft Nikeland als voorbeeld. Daar beoefenen jongeren vandaag esports in hun favoriete Nike-wear. Wedden dat ze offline even trouw blijven aan het merk?
Wil je experimenteren met de mogelijkheden van het metaverse, dan is er no time like the present. Dit is een boot die je - afhankelijk van je doelpubliek - niet wil missen. Maar hoe begin je eraan?
7 tips om je marketing ✨ futureproof ✨ te maken in het metaverse
Blijf trouw aan je merk en je doelgroep: richt je je op 50plus zakenmannen? Dan heb je in het metaverse voorlopig niets te zoeken.
Wees loyaal aan het spel: kies een virtuele wereld of een game die bij je merk en je doelgroep past. Ze proeven het meteen als je voor de foute redenen in hun metaverse bent.
Wees niet bang om te experimenteren. Het metaverse is nieuw en er is nog niets set in stone. Beter te vroeg experimenteren dan de boot helemaal missen.
Zorg voor een solide storytelling en denk na over je uiteindelijke doel. Je merk laten ervaren op een andere manier, brand awareness of mensen opleiden in een bepaald gedachtepatroon?
Zie de mensen voor je die het spel zullen spelen en bedenk hoe je met hen in interactie kan gaan.
Zorg voor een goeie partner in crime die het klappen van de virtuele zweep al kent.
Begin klein: vervang een zoomcall eens door een meeting in het metaverse en ervaar het samen met je team.
Benieuwd wat Stephan nog allemaal te vertellen heeft over het metaverse? Connecteer op LinkedIn en laat je inspireren door zijn cases en berichten over de actuele en toekomstige staat van gaming.
Comentarios