Lien De Grom richtte samen met Nathalie De Schepper Fashion Fever op. Ze organiseren evenementen met het doel om ondernemers in de modesector met elkaar in contact te brengen. Lien is dus de ideale persoon om jou te leren hoe je evenementen op een slimme manier kan inzetten in je marketingmix!
Luister je liever naar de podcast? Dat kan hier!
Verbinding als meerwaarde
Evenementen zijn een aangename manier om mensen samen te brengen en te laten connecteren met elkaar, zowel offline als online. Je creëert verbinding, en dat creëert meerwaarde voor je netwerk. Als ondernemer of bedrijf de verbindende factor spelen in je community is van onschatbare waarde. Het is de perfecte reden om een evenement te organiseren!
Anderzijds is je community ook verantwoordelijk om zelf te werken aan die meerwaarde door open te staan door verbinding. Ze creëren die waarde namelijk zelf door ervaringen uit te wisselen, en zo van elkaar te leren en te groeien. Maar dat is niet zo eenvoudig volgens Lien: “Je moet er een bepaalde mindset voor hebben en in overvloed kunnen denken. Als je niet wil delen maar al je kennis voor jezelf wil houden, is het voor jou niet de ideale manier om te groeien.” Je community is bijgevolg essentieel voor het succes van je event.
Selectiviteit over inclusiviteit
Naast de verbinding die je faciliteert, zijn er voor jou nog veel voordelen aan verbonden: zo leer je je doelgroep kennen en bereik je hopelijk je ideale klant. Daarvoor moet je wel een duidelijk beeld hebben van die klant: wat voor type personen of bedrijven wil je op je evenement? Houd een duidelijke visie voor ogen en selecteer zeer gericht om kwaliteit te garanderen en je waarde als facilitator hoog te houden. Het feit dat het niet voor iedereen geschikt is, maakt een evenement beter en de community sterker.
Een goede doelgroep stel je samen op basis van interesses. Je zet mensen samen die op dezelfde golflengte zitten, bijvoorbeeld over zaken die ze belangrijk vinden, waar ze tegenaan lopen of waarover ze waardevol advies kunnen geven. Die matchmaking bereid je best voor: kijk wie je in de zaal zal hebben en tussen wie je een interessante link kan leggen. Vraag op voorhand input van de aanwezigen: hoe meer moeite ze erin steken, hoe meer waarde ze eruit halen.
Het verschil tussen netwerken en lead generation
Netwerken is niet hetzelfde als lead generation. Volgens Lien zijn we verwend: "Misschien willen we soms té doelgericht zijn. In je funnel zit een evenement echter in de awareness fase: je leert mensen kennen. De kracht én de kunst bestaan erin om je te laten voeden en open te staan voor wat je kan leren."
Als je je matchmaking goed voorbereidt, verminder je dat “risico” dat de aanwezigen er niets uithalen. Maar zelfs als ze dat gevoel hebben, kan het zijn dat ze na een aantal maanden ineens wel een link zien. Sales is niet het einddoel van zo’n avond, wel het ontdekken en uitbouwen van een netwerk. Dat maakt de sfeer ook gemoedelijker: iedereen is aanwezig met een open hart en een open mind, en staat ervoor open om te connecteren met andere mensen.
Let’s get practical
Evenementen zijn dus geen onmiddellijk verkoopkanaal, maar een communicatietool om vanuit je visie en missie mensen te verbinden. En dat is exact waarbij je moet beginnen! De inhoud moet namelijk in lijn liggen met je waardes. Enkele vragen om je denkproces op gang te trekken:
Hoe wil je faciliteren binnen je community?
Welk gevoel wil je dat mensen onthouden?
Wat is het einddoel?
Als je dat hebt bepaald, denk je na over acties die daartoe kunnen bijdragen en welk format het best geschikt is. Bijvoorbeeld: als competitie in je missie zit, denk bijvoorbeeld aan een challenge of een wedstrijd tijdens je evenement.
In de meeste gevallen bestaat het programma van een evenement uit 3 grote elementen:
Deze krachtige tools geven inhoud en inkleding aan een B2B-event, maar let op: het zijn niet DE 3 elementen voor elk netwerkevent. Vertrek steeds vanuit je waarden en doel van de avond om jouw elementen te bepalen. En verlies je niet in het bedenken van het meest creatieve of gekke format: originaliteit is niet het doel op zich!
Lien geeft een voorbeeld van Fashion Fever een tijdje terug:
De waarde: verbinding
Een plenaire, inspirationele start: twee à drie sprekers in het begin van de avond
Een vrij netwerkmoment: een gepersonaliseerd kaartje met daarop interessante mensen dient als aanknopingspunt en breekt het ijs
Expertentafels: rondetafelgesprekken over een specifiek onderwerp met een expert erbij. Zowel bezoekers met vragen of cases zijn welkom, als aanwezigen met ervaring in dat onderwerp. Dat zorgt voor een mooie balans en een interessant gesprek.
De effectiviteit van je evenement meten
Een evenement is dus een s-u-p-e-r communicatiekanaal maar vraagt wel een investering in tijd, geld en waardecreatie voor de aanwezigen. De volgende logische vraag is dan: heeft die investering ook opgebracht? Was het evenement geslaagd?
Enkele vragen om je evenement zowel kwantitatief als kwalitatief te beoordelen
Is je energiepeil gestegen? Een evenement is een intense gelegenheid en kan energie slorpen, maar het is een positief teken als je er energie van krijgt.
Met welk gevoel ben je naar huis gegaan? Vraag op de avond zelf ook al wat feedback om de sfeer te capteren, en stuur achteraf een survey uit naar de aanwezigen.
Was je ideale doelgroep aanwezig? Als je de juiste mensen aantrekt, betekent dat dat je boodschap en communicatie goed zat.
Welke deals of samenwerkingen zijn er op lange termijn uitgekomen? Dat is een heikel punt bij evenementen: in alle bedrijven wordt het succes van je marketinginspanningen gemeten aan de hand van sales. Als marketeer kan je niet altijd een duidelijke ROAS aantonen van offline kanalen zoals events. Stel jezelf de vraag: wat een bepaalde deal had gekost zonder dat netwerkmoment?
Welke kennis heb je opgedaan? Een evenement is het perfecte moment om na te gaan waar je klant of netwerk mee bezig is: welke problemen en noden drukken ze uit, en wat kan je daaruit leren om hen te helpen en zo je eigen merk beter in de markt te zetten? Het helpt je ook om voor de volgende keer relevante keynote speakers te kiezen.
Comments