top of page

Focus je op je bestaande klant

Lead generation wordt al enkele jaren rondgegooid als buzzword in de marketingwereld. Het is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van je sales- en marketingmachine, maar veel te veel bedrijven leggen hun focus zodanig daarop dat hun bestaande klanten vergeten worden. Terwijl daar veel (gemakkelijker) revenue te halen is. In deze blog vind je 9 tips om je retentie te verbeteren, en zo je opbrengsten van bestaande klanten te verhogen.


Ik ben tegenwoordig flabbergasted dat elke ondernemer/manager/bedrijf zo geobsedeerd is met lead generation of het genereren van NIEUWE klanten! Natuurlijk kan een uitbreiding van je klantenbestand belangrijk zijn voor je business, en zijn ook wij voor onze klanten bezig met lead generation. Lees hier hoe we dat hebben aangepakt bij Family Service.


Waarom zijn we zo geobsedeerd met nieuwe klanten?


Veelal is marketing ROI makkelijker te meten als het gaat over werven van nieuwe klanten in plaats van bestaande klanten te behouden en te behagen.

Daarnaast wordt een bestaande klant ook dikwijls doorgespeeld naar onze lieve vrienden van account management voor verdere 'bewatering'. Alles zit mooi verstopt achter de gouden poort van sales, en wordt niet toegekend aan de efforts van marketing. Worst case? De niet zo nieuwe klant wordt helemaal vergeten en - ja, ik ga het zeggen - zelfs afgestraft voor hun loyaliteit. Denk maar aan telecomproviders of magazine-abonnementen: bij een aankoop krijg je een nieuwe gsm of 3 maanden gratis lidmaatschap, maar de bestaande klant moet het stellen met the bare minimum. Eenmaal de buit binnen is, krijg je geen voorkeursbehandeling. Integendeel, soms moet je daarbovenop ook nog genoegen nemen met belabberde customer service. Ik ervaarde dat onlangs zelf bij een niet nader genoemd platform voor webinar hosting.

Helaas kan acquisitie van nieuwe klanten een dure grap worden. Retentie daarentegen is the gift that keeps on giving. En dat mag je letterlijk nemen: het is veel goedkoper om dezelfde revenue (en meer) bij een reeds bestaande klant op te halen, tot wel 5 keer goedkoper.


Immers:

57% van de consumenten zijn bereid om meer te betalen voor een merk dat ze vertrouwen

Als bedrijfseigenaar wilt je jouw marketinginspanningen maximaliseren zonder een waanzinnig budget aan marketing kwijt te zijn. Dan is retentie in deze barre tijden misschien wel de sleutel tot jouw succes!

9 snelle tips voor betere retentie

  1. Segmenteer jouw klantenlijst in functie van hun profitability (wie doet de kassa rinkelen) of hun longevity (wie heeft het beste profiel om het langst te blijven). Stel: je bent een personal coach en jouw klanten werken naar een persoonlijk doel toe. Verras diegene die 3x per week komt eens met een gadget, een gratis sessie of een sportplan voor op vakantie.

  2. Geef je bestaande klanten meer value dan je nieuwe klanten. Deel je e-books en de whitepapers die vandaag verstopt zitten achter opt-in landingpages ook eens met jouw bestaande klanten. Vermoedelijk weten ze ook graag wat de "5 creative ways to incentivize employees" zijn.

  3. Geef jouw bestaande klanten bepaalde privileges. Een echte VIP-behandeling die ze enkel kunnen boeken als ze eerder al een traject volgden bij jou.

  4. Begin vandaag je e-maillijst op te bouwen. Geen excuses! E-book downloads zijn een effectieve manier om kwalitatieve leads te verzamelen, maar kosten je meer geld (bv. een €50 per e-mailadres), terwijl je datzelfde e-mailadres via Lemlist of Companyweb voor een euro kunt kopen.

  5. Organiseer een event waar je je klanten in contact brengt met elkaar. In B2B kan jouw klant in copywriting misschien een andere klant in web consulting helpen. Win/win voor iedereen. Nodig ze uit om te netwerken, of laat ze spreken op een voor hen relevant podium!

  6. Zijn je klanten particulieren? Stel een panel of een focusgroep samen, waarbij je jouw beste klanten laat meebeslissen over toevoegingen of optimalisaties voor een volgende product release.

  7. Bedenk een slimme referral strategie. Hoe maak je van jouw bestaande klanten raving fans? In B2B is dat makkelijk. Vraag aan jouw bestaande klanten: " Hé, wie van jullie partners zou ook van <insert jouw transformatie> kunnen profiteren?"

  8. Upsell and cross sell naar believen. Onlangs bedacht ik voor een bevriende onderneemster hoe ze aan meer cash kon komen door een cash sprint te doen. Een supersnelle marketingtactiek die haar de nodige boost gaf in omzet én in zelfvertrouwen. Dat is onbetaalbaar.

  9. Bouw een positief merkimago. Denk aan jouw reviews en comments. Waar staat jouw merk voor als je het aan jouw bestaande klanten vraagt? Geef ze de kans om een ambassador te zijn. Als ze zich 'schamen' om van jou gekocht te hebben, dan is het omdat jullie waarden niet matchen. Onderzoek dit grondig!

Ninety-two percent of customers are more likely to purchase a product after reading a trusted review. (Bron: learn.G2.com)

Psst, chaud om ook aan jouw retentieplan te beginnen?


Bestel een Marketing Home Delivery Box

Het is zoals Hello Fresh of Marley Spoon maar dan voor marketing! Je vertelt me wat de

doelstelling is van jouw bedrijf (meer omzet, meer klanten, meer winst, quick cash, sales of een feestelijke retentiestrategie) en in functie daarvan lever ik jou de ingrediënten aan om die doelstelling te halen. Samen met de recepten natuurlijk 😉 Jij dient niet meer te doen dan het recept te volgen en jouw favoriete marketingmaal staat in een mum van tijd klaar.

  • Geen stress over: "ben ik wel het juiste 'market-ding' (pun intended) aan het doen..."

  • Je moet niet meer nadenken over wat je gaat klaarmaken

  • Het is een gevarieerde menu aangepast aan jouw (business) noden

  • Samen gaan we voor minder verspilling van je marketingbudget door de juiste keuzes te maken

  • Je bereidt met de ingrediënten en de recepten alles volgens plan


Et voilà ... je hoeft geen recepten meer te bedenken én jouw campagne heeft geen kans om te mislukken.

Anderen die al kookten met mijn marketinginput zeggen:

Heel praktisch, je begrijpt de doelgroep. Ik vind het leuk dat je echt 'growth' technieken toepast. Het voelt aan alsof ik hiermee echt het verschil zal maken! Accountability is ook heel fijn! " - Hanne 't Kindt, founder Odyssey Fertility

Hoe gaan we te werk?


  1. We plannen een online sessie om jouw probleem te begrijpen

  2. Ik formuleer een gepaste oplossing

  3. Ik stuur jou digitaal het recept om je probleem op te lossen

  4. Jij gaat aan de slag met het recept én alle ingrediënten die je (digitaal) kreeg.

  5. Je smult van jouw marketingresultaten 😋








7 views0 comments
bottom of page