top of page
Writer's pictureVeronika Zonova

9 businessboeken om bij te blijven

Updated: Sep 1, 2022

Onlangs hadden het over de businessboeken die een vaste plek op ons bureau veroverd hebben en enkele lessen die we graag willen delen. Copywriter Trees leest dag en nacht. Ze heeft een zalige podcast over boeken en toch ontdekte ze pas vorig jaar dat lezen ook een perfecte manier is om bij te leren. Als je de hoekjes maar omplooit. Hier is onze selectie:


Personal development


Heel wat boeken over gewoontes op onze stapel. Dat is te danken aan de klepper “Ons Feilbare Denken” van Daniel Kahneman.In dit boek legt de nobelprijswinnaar uit hoe ons intuïtieve systeem 1 de bulk van het werk doet. Pas als er bewustzijn nodig is bij een taak (zoals parallel parkeren of een funnel fixen) komt systeem 2 om de hoek kijken. Waarom? Omdat je systeem 2 gebruiken lastig is.



Daarom wil je zoveel mogelijk nuttigs te doen geven aan systeem 1. En dat doe je door goeie gewoontes te kweken. Ons tips voor habit hackende boeken:


  • Good Habits, Bad Habits - Wendy Wood

  • Triggers - Marshall Goldsmith

  • The Power of Habit - Charles Duhigg


Wil je specifiek in de goeie gewoonte van gefocust werken duiken, check dan zeker “Diep werk” van Cal Newport. Een lifechanger.

Zit je met een creatieve blokkade waar je door wil breken? “The War of Art” van Steven Pressfield is een klassieker als het gaat over je innerlijke Creative Battles vechten.




Storytelling is een belangrijke marketingskill


Een van de belangrijkste 21e-eeuwse marketingskills? Storytelling. Het klinkt misschien afgezaagd, maar zonder een goed verhaal kan je niet aan marketing doen. En wat een goed verhaal precies is, daar gaat goeroe Seth Godin op in in zijn “Marketeers liegen niet, ze vertellen verhalen”.




Simon Sinek, die andere goeroe, vertelt je in “Start with Why hoe je jouw verhaal, jouw waarom kan vinden en waarom dat zo belangrijk is. Spoiler: het is het begin van alles in jouw zaak.

Maar wat doe je eens je weet wat de reden van jouw bestaan en dat van je zaak is? Hoe krijg je het voor de ogen van die gekoesterde klant? Russell Brunson spills the beans in “Expert Secrets”.


Tip van Trees: wees niet bang om aan te duiden terwijl je leest, en af en toe een ezelsoor te maken. Als je digitaal leest, gaat dat natuurlijk een pak makkelijker.


Tip van Vero: verlies je niet in boeken over goede gewoontes. Met één of twee boeken met heldere tips geraak je al een heel eind. Daarna gaan ze zichzelf wat herhalen.



Finaal voeg ik daar graag nog This is Service Design Doing aan toevoegen. Daar haal ik heel veel methodes uit om (digital) marketingstrategie sessies aan te pakken.


Welke favorieten staan er in jouw boekenkast?



64 views0 comments

Comments


bottom of page