Clubhouse, waarom zou ik?

Wat is Clubhouse en is het iets voor mij?

Clubhouse is the new kid on the block in de wereld van sociale media en draait volledig rond audio. Maar wat kan je er mee doen en is het nuttig voor jou als ondernemer? Ontdek het hier.

Clubhouse is een app waarin je livegesprekken kan meevolgen. Het is dus een mix tussen een platform voor podcasts en een sociaal netwerk. De focus ligt hier op auditieve groepsgesprekken over specifieke onderwerpen. Je kan zelf zulke gesprekken aanmaken over een onderwerp dat jou interesseert en daarvoor gesprekspartners uitnodigen. Ook kan je deelnemen aan boeiende gesprekken georganiseerd door anderen.

Waarom is Clubhouse interessant als ondernemer?

Via sociale media bouw je een community op van potentiële klanten die interesse hebben in jouw product of dienst. Iedereen kan content creëren en delen met zijn doelpubliek. Bij Clubhouse verzamelen je prospecten zich rond onderwerpen die hen interesseren. In online kamers worden conversaties gehouden rond bepaalde topic, zoals Harry Potter, datingtips, voeding of bijvoorbeeld personal branding op Youtube. Dat noemen we een ‘community of interest’ waarin deelnemers op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen over een bepaald vakgebied en vragen van elkaar beantwoorden. Daarnaast bestaan er ‘communities of practice’ waarin mensen met gelijkaardige expertise zich verenigen. Hier focust men op het ontwikkelen van skills en het leren van elkaar of problemen op te lossen. Zo kan je een community creëren van marketeers of experten in Microsoft SharePoint. Bij Clubhouse komen beide samen. Je kan deelnemen aan rooms met andere experten in jouw vakgebied en rooms vol met mensen die interesse hebben in jouw onderwerp. Zo kan jij je naar de top van de community werken.

In Clubhouse komen communities samen rond een bepaalde topic

Het opbouwen van een personal brand is een werk van lange adem. Loont het dan voor jou om naast Instagram en TikTok nu ook Clubhouse erbij te nemen? Dat hangt ervan af wat voor ondernemer jij precies bent.


Achter elk product en elke dienst schuilt een bepaalde expertise en een behoefte die dankzij jouw product vervult wordt. Dat kan een perfect onderwerp zijn voor bepaalde rooms in Clubhouse. In het beste geval overtuig je potentiële klanten van je product als oplossing voor hun probleem en in het slechtste geval leer je bij over jouw doelpubliek en kan je je product optimaliseren. Heeft jouw onderneming eerder een lokaal karakter, zoals bijvoorbeeld bij een kapperszaak of een dansschool, dan is Clubhouse misschien niet nodig. Voor een onderneming die focust op het lokale aspect zijn er andere en betere marketingtools om op in te zetten.

Hoe integreer ik Clubhouse in mijn funnel?

Eerst en vooral zal je moeten bepalen welke rol Clubhouse speelt in jouw funnel. Ga je het kanaal gebruiken om nieuwe klanten te bereiken, mensen warm te maken voor jouw product of dienst of wil je mensen binden aan jouw merk?

Leer alles over ‘fix your funnel’ en download deze gratis e-course.

Begin met de verschillende onderwerpen en gebruikers van Clubhouse te verkennen. Volg groepen die aansluiten bij jouw zaak of persoon, volg mensen die deel uitmaken van jouw community of experten zijn in je domein, ga op zoek naar je potentiële klanten en relevante groepen of topics.

Vervolgens kan je actief gaan deelnemen aan gesprekken. Stel vragen in de gesprekken en ga in dialoog met anderen. Laat je vooral opmerken en probeer zoveel mogelijk waarde te creëren voor andere gebruikers van Clubhouse. Iedereen is evenwaardig. Zo stelde ik bijvoorbeeld een vraag in een groep over online courses waarvan de moderator de CEO van Light Speed Vt bleek te zijn. Dat is een platform dat systemen voor online courses automatiseert. We hadden het na verloop van tijd over zijn platform en zo kwam ik in zijn funnel terecht.

Allemaal op Clubhouse dan maar?

De app is momenteel enkel nog maar te downloaden voor iOs, maar er wordt al aan een Android-versie gewerkt. Zodra je de app geïnstalleerd hebt, kan je inloggen met je Twitter-account. Zo kan je meteen het Twitter-account van Clubhouse zelf volgen om op de hoogte te blijven van interessante gesprekken en topics. Je kan echter nog niet meteen beginnen, want je moet eerst toegelaten worden. Je komt dus op een soort wachtlijst terecht. Om die te omzeilen, heb je een invite nodig van iemand die al toegang heeft. Jij kan dan op jouw beurt ook weer twee mensen uitnodigen.

Hoe werkt Clubhouse?

Clubhouse is een gratis platform, maar dat betekent ook dat jij zelf het product bent. Dat hou je beter in je achterhoofd want momenteel zijn er nog geen adverteerders toegelaten, maar dat zou snel kunnen veranderen. Net zoals bij TikTok is de kans groot dat de populariteit ervoor zorgt dat het business model aangepast wordt en adverteerders ook toegang krijgen tot het platform.

Klaar om je aan Clubhouse te wagen? Contacteer me voor een invite tot het exclusieve platform of herbekijk mijn livestream over Clubhouse op Instagram.

Meer weten over funnels? Download hier de gratis cursus.

See you there

Share your thoughts

var ml_account = ml('accounts', '2125426', 'y1t6e6p3p8', 'load');