vlot schrijven schrijftips

Vlot schrijven? Probeer de schrijftips van de Kolonel

Schrijf je zelf e-mails naar je klanten? Van plan om oude teksten op je website een update te geven? Super! Dat kunnen wij alleen maar aanmoedingen. Want schrijven is tof. Maar niet zo makkelijk als het lijkt. Voor je begint, kan het zeker geen kwaad om deze schrijftips door te nemen.


We leggen onze schrijftips uit met een voorbeeld uit onze eigen sector: marketing. Onlangs kreeg onze chef copy deze alinea voorgeschoteld. Dat kan beter, dacht hij.


Orginele tekst:

Retentiemails moeten specifiek zijn. Ze moeten gepersonaliseerd zijn en een diepgaand begrip tonen voor de klant, ze trachten zijn pijnpunten bloot te leggen en de wens om hem te ondersteunen op zijn weg naar succes te weerspiegelen. Geautomatiseerde e-mails die robotisch en emotieloos klinken, worden minder snel geopend.

Bewerkte tekst:

Retentiemails zijn specifiek. Ze zijn gepersonaliseerd en tonen begrip voor de klant. Ze proberen zijn pijnpunten bloot te leggen en drukken jouw wens uit om hem te ondersteunen. E-mails zonder emotie? Die slingeren klanten zonder pardon de vuilnisbak in.


De herschreven alinea is nu vlotter, dynamischer en aangenamer om te lezen. Zonder aan de boodschap te raken. Maar welke trukjes hebben we toegepast? En vind je ze terug in het voorbeeld hierboven?

6 schrijftips van de Kolonel

Hoe maak ik mijn tekst vlotter?

  1. Twee kortere zinnen zijn beter dan één lange zin

    Korte en eenvoudige zinnen zijn beter dan lange en moeilijke zinnen. Dat klinkt logisch, maar veel mensen schrijven onnodig complex. Laat bijzinnen maar achterwege. En zet gerust een punt in plaats van een komma.
     
    Wil dat dan zeggen dat je voortaan alleen superkorte zinnen mag schrijven? Niet helemaal. Variatie in lengte heeft ook een aangenaam effect. Af en toe een langere zin kan geen kwaad, maar hou het wel eenvoudig!

  2. Hulpwerkwoorden helpen niet altijd

    Werkwoorden zoals ‘moeten’‘zullen’ en ‘kunnen’ maken een tekst vaak stroever. Bovendien klinken ze een beetje stijfjes. Gebruik ze alleen als ze écht helpen.

  3. Schrijf actief

    Passieve zinnen maken een tekst heel statig en onpersoonlijk. Je schrijft geen wetteksten. Je wil klanten net enthousiast maken! Actief schrijven is de boodschap.

  4. Schrijf alsof je spreekt

    Je wil met je taalgebruik de afstand tussen jou en je klant zo klein mogelijk maken. Dat doe je door de taal van je klanten te spreken. Niemand ‘tracht’ iets. Iedereen ‘probeert’ iets. Gebruik normale woorden!
     
    Weet je wat nog een leuke truc is? Spelen met vraag en antwoord. Zo maak je er een echt gesprek van met je lezer.

  5. Zeg het eens anders

    We geven het toe: het is niet altijd even makkelijk om origineel uit de hoek te komen. Maar het loont wel de moeite om je tekst leuker te maken. Een e-mail niet openen of een e-mail in de vuilnisbak slingeren? Beide kunnen, maar optie twee heeft meer kleur.

  6. Vier ogen zijn beter dan twee

    Het doet wonderen om iemand anders zijn licht te laten schijnen op je tekst. Vier ogen zien meer ruimte voor verbetering dan twee. Ook onze chef copy laat zijn teksten nalezen en maakt gretig gebruik van de feedback.


En jij? Heb jij al iemand die je teksten wil nalezen? Of heb je extra hulp nodig bij vlotte taal?


Share your thoughts