Portfolio

Ontdek de aanpak van de Kolonel in de praktijk

 

40 jaar AB: intensieve marketingconsultancy voor de Brusselse muziektempel

Ancienne_Belgique_logo_groot.png

Als consultant meerwaarde bieden in een bestaand marketingteam? Geen probleem voor Kolonel Kastor. De Ancienne Belgique in Brussel kon de hulp van de Kolonel goed gebruiken.

De nood van de klant

De Ancienne Belgique schakelde ons in om de concerten en de campagne ’40 jaar AB’ in de kijker te zetten. Kolonel Kastor zou Kolonel Kastor niet zijn als hij tijdens dat avontuur geen ruimte voor verbetering zag.

De aanpak van de kolonel

We maakten 4 maanden deel uit van het marketingteam van de AB. Om het diverse publiek van de AB te kunnen bereiken koos het team voor gerichte advertenties op websites, social media (Facebook, Instagram) en Google. Een intensief monnikenwerk, want effectieve concertpromotie vraagt een aparte aanpak in de advertentietools van deze media voor elk concert.

“Kolonel Kastor kwam bij ons binnen als een wervelwind”, zegt Ward, marketing- en communicatiemanager van de AB. “Op korte termijn stond de online advertising van onze reguliere concertwerking op punt en lag er een indrukwekkend digitaal marketingplan voor ‘40 jaar AB’ op tafel. Dankzij Kolonel Kastor gaan we nu slimmer om met onze advertentiebudgetten.”

Marketing heeft baat bij structuur

Kolonel Kastor staat erom bekend kritisch te zijn voor zijn klanten. En dat was hier niet anders. Al snel merkten we dat de marketing van de AB baat kon hebben bij wat meer structuur. We kregen de kans om die structuur vorm te geven met een van onze workshops. Ward: “Onze marketing- en programmatieafdeling werken nu veel beter samen.”

“Het team van Kolonel Kastor is no-nonsense, innemend, en heel ondernemend. De digitale bagage is indrukwekkend. Het is niet alleen strategisch sterk, het voert ook alles tot in de puntjes uit.”  - Ward

Zin gekregen om met ons samen te werken?
We horen graag wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen!
 

Externe marketingafdeling voor
ongediertebestrijder Ferokill

download.png

Ons werk met ongediertebestrijder Ferokill is het beste voorbeeld van wat we bij Kolonel Kastor in onze mars hebben, en van wat we het liefst hebben: een langdurige partnership, een marketingmarathon waarbij we vertrekken van een strategie en die omzetten in concrete acties.

Ferokill is gespecialiseerd in de preventie, detectie en bestrijding van ongedierte bij mensen thuis of in bedrijven. Ze zijn gevestigd in Willebroek en actief in heel Vlaanderen.

De nood van de klant

Het begon nochtans met een eenvoudige vraag”, vertelt sales- en marketingmanager Jitse Luppens. “We zochten iemand om blogs te schrijven, en Kolonel Kastor reageerde op onze advertentie.” En blogs schrijven deden we, maar de samenwerking werd snel veel intenser en uitgebreider.

De aanpak van de Kolonel

Kolonel Kastor opereert nu als een externe marketingafdeling voor Ferokill. Daarbij staan we in voor het volledige plaatje. In samenspraak met Jitse maken we marketingplannen, verdelen we budgetten, bedenken we campagnestrategieën en werken we die ook uit in content.

Een aanpak die loont, want Ferokill zit in de lift. “Ons bedrijf kende in 2019 een sterke groei”, bevestigt Jitse.Dat is het gevolg van verschillende factoren, waaronder de samenwerking met Kolonel Kastor.” En die samenwerking, die zetten we in 2020 gewoon voort.

De samenwerking met Kolonel Kastor verloopt heel vlot, met wekelijkse opvolging. Zo kunnen we heel kort op de bal kunnen spelen. Het hele team van Kolonel Kastor straalt veel enthousiasme uit, en dat werkt aanstekelijk.” – Jitse

Zin gekregen om met ons samen te werken?
We horen graag wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen!
 

Marketing stappenplan voor Poolster Producties

Foto poolster producties.PNG

Foto: Poolster Producties door Nouchka De Maeyer

Loes Rom (tekts), Anne Van Steenwinkel (muziek) en Marijke Van Den Acker (tekeningen) brengen met Poolster Producties maatschappelijke thema’s zoals klimaat, gender en vooroordelen naar leerlingen van het lager onderwijs. Dat doen ze via musicalpakketten met lesmateriaal, scripts, muziek, dansjes … Poolster Producties verkoopt ook musicalboeken.

De girls hadden veel ideeën en goesting om hun marketingstrategie onder handen te nemen. Maar ze misten een concreet plan. Ze deden een beroep op de workshop ‘Fix Your Funnel’ om hun marketingspaghetti te ontwarren. Resultaat: een duidelijk marketing stappenplan voor hun musicalpakketten.

Loes, Anne en Marijke zijn eerst en vooral creatievelingen, geen marketeers. “De marketingplannen zitten wel in ons hoofd, maar we misten een duidelijke richting. Daar hadden we de expertise van Kolonel Kastor voor nodig”, zegt Anne.

Marketingplannen worden al eens een warboel in iemands hoofd. Da’s geen probleem! Marketingprio’s op een rijtje zetten, da’s toevallig een van onze specialiteiten.

Structuur in marketingplannen, dat is wat je krijgt als je deelneemt aan onze workshop ‘Fix Your Funnel’. Marketingstrateeg Veronika giet je nodige marketingacties in een marketingfunnel, volgens het AIDA-model. Op dat model gaan we hier niet dieper in. Wil je toch meer weten over AIDA? Check dan onze blog.

Het resultaat van de workshop was een duidelijk strategisch stappenplan voor de volgende marketingacties van Poolster Producties. “Veronika hield rekening met alle doelgroepen”, vertelt Anne. “Ze raadde ons ook aan om ons vooral op sociale media te richten. Haar enthousiasme werkte aanstekelijk.

Een uitgestippelde strategie is al goud waard. Voor de uitwerking van dat plan koos Poolster Producties ervoor om zelf de creatieve handen uit de mouwen te steken. Die ijver en ondernemingszin bewonderen wij natuurlijk.

Maar dat wil niet zeggen dat de samenwerking hoeft te eindigen na de workshop. Kolonel Kastor deelt graag zijn expertise, ook op vlak van uitvoering. Anne: “We kregen heel wat praktische tips waar we zelf mee aan de slag konden. Bijvoorbeeld over sociale media. Ook tijdens de lockdown bleef Kolonel Kastor beschikbaar. Zo kregen we van Maarten een tele-cursus over Facebook Advertising. Er staat altijd iemand klaar om ons te helpen met onze vragen.”

De mensen bij Kolonel Kastor weten waar ze mee bezig zijn. Tegelijk blijven ze heel bescheiden, en dat boezemt vertrouwen in.” – Anne

De aanpak van de kolonel
De nood van de klant
 

Marketingdiscipline kweken: een marketingplan voor GameChangers

2 Van brainstorm naar contentkalender
1 Van strategische workshop naar marketingplan

Marketing vraagt discipline. Het is iets waar je wekelijkse mee bezig bent om top of mind te blijven bij je doelpubliek. Plannen is dus de boodschap. En dat is precies wat we deden voor GameChangers. De vrucht van onze samenwerking was een concreet marketing- en contentplan. Zo kan GameChangers elke week stappen zetten.

GameChangers kwam bij Kolonel Kastor langs met een duidelijk businessdoel. De Gentse vzw wil dé referentie voor gameverslaving zijn en een community voor verslaafden, ex-verslaafden en bezorgde ouders en partners uitbouwen.

Dat lukt natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Bavo en Matthias, de bezielers van het platform, zijn echte experts op vlak van gameverslaving, maar met het marketingstrategische luik konden ze wel wat hulp gebruiken. Vooral de discipline om op regelmatige basis met marketingacties bezig te zijn, was een probleem.

We nodigden beide mannen uit om het modeltraject van Kolonel Kastor te volgen. Hoe dat traject loopt, lees je hier. Het resultaat van dat traject voor GameChangers, doen we hieronder uit de doeken.

Bavo en Matthias boekten een workshop Fix-Your-Funnel om hun marketingstrategie onder de loep te nemen. Daaruit bleek vooral de nood voor een marketingplan. En dat kregen ze! Een tijdlijn met een timing voor verschillende marketingacties verspreid over voor hen relevante kanalen. Elke actie dient ook een marketingdoel.

Om dat laatste wat concreter te maken, enkele voorbeelden …

Relevante kanalen kunnen zijn: e-mail/nieuwsbrieven, Facebook, Google Advertising, website …

Mogelijke marketingacties: segmenten aanmaken voor nieuwsbrieven, een Facebookgroep starten, keyword research voor Google Advertising, UX optimaliseren voor de website …

Mogelijke marketingdoelen: informeren, awareness creëren, retentie, overtuigen, verkopen …

Met deze planning weet GameChangers perfect wanneer welke handeling nodig is om hun strategie te ontplooien.

Een marketingplan is handig om gedisciplineerd bezig te zijn met je marketing. Maar daarmee heb je nog niets aan je doelpubliek verteld. Met andere woorden: een marketingplan is niets zonder contentplan.

Daarom gingen de creatieve koppen van Kolonel Kastor samenzitten met de gameverslavingspecialisten van GameChangers om te brainstormen. Over blogonderwerpen, leuke YouTube-formats, posts op sociale media en zoveel meer.

De resultaten van de brainstorm werden in een contentkalender gegoten. Met publicatiedata van de verschillende communicaties. Bovendien kreeg GameChangers per maand een checklist met acties die nodig zijn voor de creatie van de content.
Bijvoorbeeld: interviewees zoeken, blogteksten schrijven, lijstjes samenstellen … Met opnieuw het doel: discipline kweken!

Je eigen marketingdiscipline kweken?

Lukt het niet zo goed om op regelmatige basis met je marketing bezig te zijn? Heb je nood aan planningen en checklists maar weet je niet goed waar te beginnen?

 

Van website audit naar gebruiksvriendelijke website voor CCST

2. SEO: Vinden mensen hun weg náár de website?
1. Design: Straalt de website de waarden van CCST uit?
3. User Experience/UX: Vinden bezoekers hun weg op de website?
4. Copywriting: Is de boodschap duidelijk?

Staat je website een beetje te verkommeren op the interwebs? Dan denk je best eens aan een website audit. Na zo’n audit heb je een waslijst aan verbeterpunten om je website te laten converteren als nooit tevoren. Onze klant CCST kan ervan meespreken.

CCST begeleidt kleine tot middelgrote bedrijven om hun hardware- en softwarepakketten te optimaliseren. Zeker nu telewerken in de lift zit, is dat een heel waardevolle business. 

 

Léo, de bezieler van CCST, benaderde Kolonel Kastor nadat hij onze welbespraakte marketingstrateeg Veronika aan het werk had gezien tijdens een webinar over marketingstrategie. Hij kwam langs voor een workshop Fix Your Funnel. Daaruit bleek onder andere de nood voor een gebruiksvriendelijke website.

 

Vandaar dus de audit. De audit leidt tot een lijst met actiepunten. De actiepunten kregen een bepaalde prioriteit mee, zodat de klant zelf kon bepalen op welke verbeteringen hij eerst wilde inzetten.

Website audit: hoe werkt dat?

Tips om rekening mee te houden wanneer je een website bouwt, die gaven we eerder al mee. Het spreekt vanzelf dat we die ook toepasten tijdens de website audit van CCST. We lieten twee verschillende profielen de website onder de loep nemen vanuit hun expertise: een digitale marketeer en een copywriter. Ze benaderden CCST’s website vanuit 4 algemene perspectieven

Wil je betrouwbaarheid en technisch vernuft uitstralen. Dan moet die indruk gewekt worden door het design. Belangrijk hierbij is een consistente huisstijl, met vaste kleuren, lettertypes, iconografie en fotografie.

Je hoeft je hele marketingstrategie niet op Search Engine Optimization (SEO) af te stemmen, maar je mag het belang ervan toch ook niet onderschatten. Mensen die CCST niet kennen, maar wel op zoek zijn naar iemand die een autoriteit is op vlak van I.T., zullen zich richting tot Google. Dat is nog altijd de enige zoekmachine die ertoe doet.

Ben jij een autoriteit op vlak van een bepaald topic? Dan is het aan jou om Google daarvan te overtuigen, want de zoekmachine wil zijn gebruikers de meest relevante content aanbieden. Google zal jouw ranking voor bepaalde zoekopdrachten bepalen. Je kan jouw ranking op verschillende manieren beïnvloeden.

Over SEO kunnen we nog een boompje. Het is een enorm complex gegeven. Voor de website audit stellen we deze basisvragen.

Zijn de metadata van de belangrijkste pagina’s ingevuld zodat de pagina’s mooi verschijnen in Google?

Het is zo vervelend als jouw resultaat in Google niets verteld over jezelf. Leg kort uit wat de pagina te bieden heeft en zet de Google-gebruiker aan om te klikken met een overtuigende call-to-action.

Zijn er keywords toegepast op de pagina’s waardoor de website goed scoort in Google?

En misschien nog belangrijker: zijn het keywords die jouw doelpubliek gebruiken? Het heeft geen zin om ‘software’ als keyword te gebruiken als je doelpubliek ‘applicaties’ zoekt. Keyword research is onontbeerlijk.

Zijn de afbeeldingen voorzien van alt-tags zodat ze gevonden worden in Google Images?

Met opnieuw de gepaste keywords.

Zet jij jouw autoriteit kracht bij met relevante content?

Inhoud primeert over keywords. Door je verhaal in stukjes te hakken en regelmatig een nieuw brokje content op je website te publiceren, bouw jij aan je autoriteit. Google apprecieert dat.

15 seconden … zo lang heb je om bezoekers te intrigeren zodra ze op een pagina van je website terechtkomen. Vinden jouw klanten niet snel wat ze zoeken? Dan verlaten ze je website gewoon. Om nooit meer terug te keren.

Zorg dus voor een aangename gebruikerservaring! Vermijd dat bezoekers uit frustratie je website sluiten. Stel jezelf de volgende vragen.

Is de pagina makkelijk scanbaar?

Zet de belangrijkste zaken in the picture op je website. Laat het oog van je bezoekers vallen op de knoppen die ertoe doen. Ook een makkelijk menu doet wonderen.

Zit alle informatie waar het hoort?

Niets zo frustrerend op een website als knoppen die de verwachtingen niet inlossen. Zorg dus dat alle info op de juiste plaats staat, en zorg dat alle links deftig werken. Wees ook streng voor je content. Wie weet kan je bepaalde pagina’s of informatie gewoon schrappen? Zoals Marie Kondo zegt: ‘If it does not spark joy, say goodbye.’

Kunnen bezoekers blijven doorklikken?

Mensen lezen websites niet als een boek. De homepagina is niet het begin en de contactpagina of de webshop geen eindpunt. Hou bezoekers op de website door op elke pagina door te verwijzen naar andere pagina’s.

15 seconden is heel weinig tijd om een boodschap overtuigend te brengen. Het heeft dan ook geen zin om proza te schrijven op je homepage. Tekst voor web is to the point. Laat je voor de copy gidsen door de volgende vragen.

Heeft de homepage een duidelijk baseline, pitch en call-to-action?

En liefst boven ‘de vouw’. Alles boven de vouw is wat er zichtbaar is in het eerste frame wanneer de website opent. Zorg dat bezoekers niet moeten scrollen om de boodschap te zoeken. Die moet je kant-en-klaar aanbieden.

 

Is de tekst geschreven vanuit het voordeel van de klant?

Webcopy is niet voor egotrippers. Hoe graag je ook over jezelf praat, je klant heeft er niets aan. Die wil weten welk voordeel hij haalt uit met jou in zee te gaan. Zorg dus dat je schrijft vanuit het standpunt van de klant.

 

Voldoet de tekst aan het SSS-principe?

SSS staat voor snackable, searchable, shareable.

  • Snackable: de tekst is behapbaar en vlot.

  • Searchable: de tekst voldoet aan SEO-normen. Ze is voorzien van keywords.

  • Shareable: is wat je verteld van zo’n waarde dat je het wil en kan delen op sociale media?