marketingstrategie omgooien

Marketingstrategie omgooien in crisistijden? Dit is wat je kan doen

Ook in economisch moeilijke tijden kan je bedrijf waarde blijven bieden. Maar dat vraagt om een aangepaste marketing- en communicatiestrategie. Weet je niet goed wat de volgende stappen zijn? Dan is dit wat je kan doen om nieuwe marketingplannen te smeden.


1. Praat over je marketingpijntjes

Het zijn moeilijke tijden, dat hoef je niet onder stoelen of banken te steken. Je business draait misschien wat minder, (marketing)plannen vallen in het water … Daar mag je gerust even om rouwen. Maar weet je wat? Praten helpt. Praten schept orde in de chaos die ontstaat in crisissituaties.


2. Zoek nieuwe opportuniteiten

Dat praten kan leiden tot nieuwe inzichten. Je wil tenslotte je zuurverdiende klanten graag in je marketingfunnel houden, of beginnen te daten met nieuwe klanten. Misschien kan je business het over een andere boeg gooien? Heb je al gedacht aan een webshop? Is er budget om plannen uit te voeren die in de koelkast zaten? Voor welke nice-to-haves is er nu wat tijd vrijgekomen? Er zijn altijd mogelijkheden.


3. Trek kleine spurtjes

Crisistijden vragen om snelle acties. Blijf dus niet bij de pakken zitten. Handen uit de mouwen! Voor elk budget zijn er quick fixes mogelijk. 

Kan je website een SEO-check gebruiken? Heb je al je producten in je webshop gestopt? Heb je je klanten wat te vertellen via e-mail? Voor deze marketingacties zijn geen weken nodig.


4. Maak plannen voor na de crisis

Niet vergeten: vroeg of laat eindigt dit. En dan is het weer business as usual. Ben je daarop voorbereid? Want hoe je het draait of keert, in elke situatie is er marketing nodig. Staat je marketingfunnel al op punt? Welke campagnes zitten in de pijplijn?


5. Laat je ondersteunen

Zit je een beetje met de handen in het haar? Da’s niet erg. Een strategisch marketingbureau zoals Kolonel Kastor helpt je met veel plezier. 

Kolonel Kastor zet je marketingprioriteiten ook in crisistijden op een rijtje. Daarbovenop zijn we als mini-agency een flexibele partner die altijd beschikbaar is, meedenkt over oplossingen en in korte tijd mooie marketingacties op poten zet. 


Klanten aan het woord

Anne van Poolster Producties vzw kan ervan meespreken. Haar musicalcrew stond op het punt om nieuwe musicalpakketten voor basisscholen te lanceren. Corona en de daaropvolgende sluiting van de scholen gooiden roet in het eten. 


Kolonel Kastor belde ons meteen op om naar onze marketingnoden te vragen”, vertelt Anne. “Er werd snel een meeting ingepland en in een mum van tijd lag er een nieuw marketingplan op tafel. De ondersteuning van Kolonel Kastor gaf ons extra drive om te blijven werken aan onze musicals.

Poolster spitst zich voorlopig toe op de verkoop van musicalboeken via hun webshop


Ook Ferokill, partner voor de preventie, detectie en bestrijding van ongedierte, zag zich genoodzaakt om zijn hoofdactiviteiten te staken. Ferokill zet zich met zijn knowhow nu in om gebouwen te ontsmetten. Kolonel Kastor hielp om die nieuwe opportuniteit aan de man te brengen. 

Commercieel verantwoordelijke Jitse:


Kolonel Kastor toonde zijn enorme flexibiliteit. Toen we ons marketingplan omgooiden, stroopte Kolonel Kastor meteen de mouwen op en ging aan de slag.” 


En jij? Heb jij al nieuwe marketingplannen gesmeed? Nood aan een betrouwbare partner om die plannen uit te voeren? Zin om samen nieuwe opportuniteiten te spotten?


Ik wil Kolonel Kastor spreken

Share your thoughts