Hoe en waarom voice search opnemen in je SEO strategie

Spreken tegen een toestel … Voor veel van ons is het nog wat onwennig. En toch is voice search in opmars. In 2020 zal 50% van de online zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Een goudmijn voor tech- en retailgiganten als Google en Amazon. Maar ook jij kan profiteren, al vraagt dat wel enkele aanpassingen.

Voice search?

Stel: je hebt je handen vol – je bent aan het koken of rijden -, maar je wil toch snel weten welke film er vanavond speelt in de bioscoop, of je hebt dringend een recept nodig. Of je wil het beste Chinese restaurant in je buurt weten. Dan vraag je het toch gewoon met je stem in plaats van te typen? Aan digitale huisassistenten als Google Home of Alexa (Amazon), of aan Google Assistant of Siri (Apple) op je smartphone. Vaak, maar niet altijd, krijg je een gesproken antwoord terug. Voice search past perfect bij onze drukke levensstijl waarin multitasken meer regel dan uitzondering is.

En waarom moet ik dat belangrijk vinden?

Als onderneming is het belangrijk dat je klanten je vinden via Google. Met meer dan 90 % marktaandeel is dat de enige zoekmachine waar je rekening mee moet houden. Dus doe je aan SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertizing), met als doel om in de top 10 van de zoekresultaten te verschijnen. Gelukt? Proficiat! Ja toch?!

Ja, maar alleen als we het over getypte zoekopdrachten hebben, waarbij de resultaten op een scherm verschijnen. Maar met voice search is er geen top 10 van zoekresultaten, maar slechts een top 1! Google zoekt het meest relevante antwoord op de gesproken zoekopdracht en dicteert of toont dat aan de gebruiker. The winner takes it all bij voice search. En wie niet de winnaar is, is meteen een verliezer!

HELP?!

Het staat buiten kijf dat voice search het SEO-speelveld stevig omgooit. Maar geen nood, de pionnen blijven dezelfde: een vlot functionerende en navigeerbare website met relevante inhoud die de vragen van je klanten beantwoorden. Geschreven met de zoekwoorden die je klanten gebruiken. Geboost door advertenties op Google die dezelfde zoekwoorden gebruiken. Voice search vraagt gewoon een lichte wijziging van strategie. 

Hieronder enkele voorbeelden van getypte vs. gesproken zoekopdrachten

Getypte zoekopdracht Gesproken zoekopdracht
Chinees restaurant Antwerpen Wat is het beste Chinese restaurant in Antwerpen?
kakkerlakken bestrijden Hoe bestrijd ik kakkerlakken?
community building Waarom is community building belangrijk?

Wat kunnen we hieruit leren?

  • Van zoekwoorden naar zoekvragen

Klanten zoeken anders wanneer ze voice search gebruiken. Getypte zoekopdrachten zijn robotisch, terwijl gesproken zoekopdrachten volledige vragen zijn, zoals je die ook aan je vrienden zou stellen. Het is dus geen slecht idee om in Google te beginnen adverteren op zoekvragen.

  • Pasklare antwoorden op concrete vragen

Je klanten stellen heel gerichte vragen met voice search, vragen die met woorden als ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ beginnen. Mensen verwachten concrete en to-the-point antwoorden op zulke vragen. Korte antwoorden ook (30 woorden). Dat verhoogt ook de kans om in de ‘featured snippet’ (of resultaat 0) van Google te geraken. Dit zoekresultaat wordt vaak voorgelezen door Google bij een gesproken zoekopdracht.

  • FAQ-pagina’s zijn springlevend

FAQ-pagina’s vragen een inspanning. Anticiperen op vragen van klanten en ze allemaal duidelijk beantwoorden is niet altijd even eenvoudig. Maar met voice search lonen ze meer dan ooit de moeite. Concrete vragen met concrete antwoorden is het devies!

  • Fix je Google My Business

Een bedrijfsprofiel op Google is zeker geen slecht idee. Hoe meer info je invult, hoe makkelijker mensen je zullen vinden. En als klanten allemaal 5-sterrenrecensies achterlaten op het profiel van ons fictieve Chinese restaurant, is de kans groot dat Google het restaurant tipt wanneer mensen zoeken naar ‘de beste Chinees’.

  • Wees menselijker dan ooit

Zoeken met voice search is als een gesprek, met alledaagse vragen die een alledaags antwoord verwachten. Teksten op je website worden best spreektaliger en natuurlijk zoals een echt gesprek. En vakjargon laat je best achterwege.

Share your thoughts