lead magnets

‘Gratis’ lead magnets: trek potentiële klanten aan

Gratis lead magnets geven je de kans om een tipje van de sluier op te lichten in het datingproces met je potentiële klanten. Op een laagdrempelige manier maak je klanten duidelijk welke waarde jij levert. Maar hoe pak je dat nu juist aan, zo’n lead magnet? En moet dat nu echt gratis gratis?


We blijven het herhalen: marketing is als daten. Alleen is het de bedoeling om zoveel mogelijk partners te vinden. Die moet je in je marketingfunnel krijgen. Even opfrissen! De marketingfunnel, dat is het proces dat al je klanten doorlopen voor ze doen wat jij vraagt. Dat proces verloopt in 4 fases:

  • aandacht trekken
  • interesse wekken
  • verlangen creëren
  • actie uitlokken

We focussen even op die beginfase. Hoe trek je de aandacht en wek je interesse? Hoe zorg je er met andere woorden voor dat je funnel gevoed wordt met leads. Het antwoord klinkt simpel: je maakt lead magnets.


Doe aan ruilhandel!


Terug naar het daten. Wie iemand probeert te verleiden, gooit ook niet meteen al zijn troeven op tafel. Neen, je wil een tipje van de sluier oplichten, wat broodkruimels strooien, lokaas gebruiken.


Dat is precies wat een lead magnet doet: een stukje van je waarde delen, en potentiële klanten doen verlangen naar meer. Dat doe je het best zonder in de portefeuille van je klanten te tasten. We noemen lead magnets ook wel eens freebies.


Maar helemaal gratis hoeft het nu ook weer niet. Met een lead magnet kan je perfect aan ruilhandel doen. Zo krijg je toch nog iets terug voor de geleverde waarde.

Met die tegenprestatie kan je gerust experimenteren. Een like, een follow of een bericht op sociale media delen zijn heel laagdrempelig. Een e-mailadres achterlaten is al een stapje verder, maar wel van goudwaarde voor je business om die klanten later opnieuw te contacteren.

Een gratis account aanmaken op je website is misschien al te veel van het goede. Maar van die mensen ben je wel zeker dat ze heel geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen.


Welke lead magnets zijn er zoal?


Welke vormen kan zo’n lead magnet aannemen? Wat je maar wil, eigenlijk. Maar het antwoord hangt af van een aantal factoren, zoals tijd, budget en je doelpubliek. We geven een overzichtje van lead magnets die wij bijzonder handig vinden.

  1. Whitepapers

    Een whitepaper is een document van 4 à 10 pagina’s over een bepaald onderwerp. Een whitepaper biedt een objectief antwoord op een vraag. Commerciële praatjes laat je het best achterwege. 

    Met een whitepaper toon je aan dat je een autoriteit bent. Je hebt interessant cijfermateriaal en heldere infographics achter de hand. Eigenlijk zeg je tegen je klant: ‘Voor dit probleem, moet je bij mij zijn.’
     
    Voordelen: zet autoriteit in de kijker, kleine investering (tijd, geld), oneindig verspreidbaar
    Nadelen: geen interactie, vraagt een inspanning van de lezer

  2. Checklists, cheat sheets en templates

    Zulke documenten zijn handig omdat je klanten er zelf mee aan de slag kunnen. Dat is enorm waardevol. Een aantal van je leads zal aan die documenten genoeg hebben om zelf hun probleem op te lossen, maar zal wel geïnteresseerd blijven naar nieuws. 
     
    Een ander deel zal beseffen dat hulp van een professional onvermijdelijk is, en bij jou aankloppen voor een meer diepgaande aanpak. 
     
    Voordelen: handig, bruikbaar, kleine investering (tijd, geld), oneindig verspreidbaar
    Nadelen: weinig interactie, sommige klanten hebben je hulp niet meer nodig

  3. Webinars en presentatie

    Nu thuiswerk in de lift zit, groeien de webinars als paddenstoelen uit de grond. Logisch ook, want presentaties zijn de ideale manier om in levenden lijve te interageren met je leads. Het is een meer persoonlijke aanpak.
     
    Voordelen: 100 % interactie, zet autoriteit in de kijker
    Nadelen: arbeidsintensief, niet iedereen heeft communicatieve skills

  4. Podcasts

    Podcasts zijn inspirerende radio-uitzendingen die je naar hartenlust kan delen. Elke uitzending kan je een nieuw topic aansnijden met interessante mensen uit je netwerk.
     
    Voordelen: hoog engagement, interactie, inspirerend
    Nadelen: arbeidsintensief, nood aan materialen


Uiteraard is dit geen volledige lijst. Er zijn nog veel meer manieren om leads aan te trekken. Heb je nood aan wat creatieve input? Ben jij klaar om lead magnets op de wereld los te laten?


Share your thoughts