ecommerce_webshop

E-commerce en marketing: hoe vorm je het perfecte huwelijk?

De coronacrisis heeft de evolutie van offline winkelen naar e-commerce alleen maar versneld. Reden te meer om eens echt werk te maken van je webshop. Maar er eentje hebben is niet genoeg. Een webshop performant maken vraagt, jawel, een uitgekiende marketing- en contentstrategie. Iets waar Kolonel Kastor je zeker mee kan helpen.


E-commerce in de covid-lift

Marktonderzoek van Gfk en BeCommerce liegt er niet om: de Belg deed in de eerste helft van 2020, met het zwaartepunt van de lockdown inbegrepen, 59,1 miljoen online aankopen. Een record! De online verkoop van fysieke producten steeg met 33 %

In onze digitale wereld was die stijgende trend uiteraard al enkele jaren ingezet, maar het is duidelijk dat corona een versterkende factor is geweest. 

Maar wat horen we Thierry Geerts, Country Director van Google Belgium, zeggen in een interview met 50Koffies? Dat 70 % van de Belgische online aankopen bestemd zijn voor buitenlandse webshops. 

Doodjammer volgens Geerts, want er worden in België ontzettend goede producten gemaakt. Het ontbreekt Belgische ondernemers wat aan digitale ambitie, in tegenstelling tot onze noorderburen.


E-commerce vraagt om een aangepaste marketingstrategie

De e-commercetrein is onherroepelijk vertrokken, maar het is zeker nog niet te laat om met je wagonnetje in te haken. Alleen wordt de concurrentie groot. Een website waarmee je je producten online uitstalt, is niet meer genoeg.

Maar hoe maak je dan het verschil? Enter marketingstrategie! Eerder schreven we al dat marketingstrategie geen exacte wetenschap is. Eerder een verleidingsspel waarbij je jouw klanten in je marketingfunnel lokt (én houdt).

Hoe doe je dat voor een webshop? Wel, de exacte strategie zal verschillen per merk en product, maar over het algemeen steunt de marketingstrategie van een webshop op drie belangrijke pijlers: 1) weten wie je doelpubliek is, 2) engagement voor je brand wekken bij je doelpubliek, en 3) gericht online adverteren.


Je doelpubliek afbakenen

Het internet geeft toegang tot vier miljard potentiële kopers. Tenzij je Coca-Cola bent, hoef je je helemaal niet op iedereen te focussen. Jouw product is voor een specifiek publiek bedoeld. Dat publiek heeft bepaalde kenmerken (zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau …) en voorkeuren (lokaal, artisanaal …).

Je doet er dus goed aan deze kenmerken en voorkeuren zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dat doe je door persona’s te creëren. Dat zijn zo nauwkeurig mogelijke schetsen van je doelpubliek(en). De kenmerken van je doelpubliek kan je later gebruiken om gerichte advertenties te plaatsen op Facebook en Google. Maar daarover later meer.


Engagement creëren voor je merk

Het tweede dat je moet doen, is een sterk merk neerzetten. Dat doe je niet door gewoon je producten uit te stallen. Een fysieke boetiek biedt ook een heuse winkelervaring. Je krijgt er bijvoorbeeld stijladvies. 

Het is dus de bedoeling om ook online meerwaarde te bieden. Je (potentiële) klanten hunkeren naar tips en exclusiviteit. Ze zoeken iemand met antwoorden op hun vragen. Die persoon ben jij.

Dat vraagt om een contentstrategie met relevante content. Het belang van help-content valt hierin niet te onderschatten. Dat is concrete en nuttige informatie die continu op je website staat. Het is de content waarmee jij je autoriteit in je sector uitstraalt. En waarmee je gevonden wordt in Google, want de content geeft een helder antwoord op de zoekopdrachten die je publiek uitvoert.

Extra tip: durf vragen naar een e-mailadres! Mensen die fan zijn van je help-content, zijn mogelijk vragende partij voor meer tips en tricks. Die kan jij exclusief aanbieden, bijvoorbeeld in een nieuwsbrief. Deze hub-content verhoogt het engagement van je publiek nog meer!


Gericht adverteren met Google Ads

En zo komen we bij onze derde en laatste pijler toe: online advertenties. Dit is ook het moment waarop je persona, je content en je producten samenkomen. Je content en producten ga je in advertenties gieten, en richten tot Facebook- en Google-gebruikers die dezelfde trekken vertonen als je persona. 

Facebook en Google hebben zo’n slimme advertentiemodules dat de gepaste mensen bereiken een fluitje van een cent geworden is. Met de data die ze verzamelen, weten de platformen zelfs beter wie jij moet bereiken dan jijzelf.

Zo weten ze perfect wie op zoek is naar producten zoals die van jou. Op basis van surfgedrag weten ze zelfs of een bepaalde gebruiker nog in een verkennende fase zit, of al klaar is voor een aankoop. Met andere woorden, wie een advertentie met je content moet krijgen, of wie al bestookt mag worden met een advertentie met je product.


Even herhalen …

Marketingstrategie voor een webshop steunt op drie pijlers:

  1. De creatie van nauwkeurige buyer persona’s.
  2. Het publiceren van relevante content zodat je autoriteit opbouwt + een e-maillijst aanleggen voor exclusieve content.
  3. Gericht online adverteren met behulp van de advertentiemodules van Facebook en Google.

Heb jij de e-commerce kriebels te pakken?

Aarzel dan geen moment meer om je marketingfunnel uit te tekenen. Weet jij al wie je buyer persona’s zijn? Heb je al nagedacht over relevante help-content? Hulp nodig bij het opzetten van advertentiecampagnes?


Share your thoughts

var ml_account = ml('accounts', '2125426', 'y1t6e6p3p8', 'load');