Customer journey en buyer personas voor PRSPCTF

Een customer journey tekent voor de verschillende doelpublieken (of buyer personas) van een business uit welke weg een een potentiële klant aflegt voor en na aankoop. Het is een framework dat buyer persona’s linkt aan concrete boodschappen en communicatiekanalen. PRSPCTF schakelde de hulp van Kolonel Kastor in om hun customer journey uit te tekenen.

Customer journey begint bij buyer personas

Customer journey, het woord spreekt voor zich: de weg die een klant aflegt. Welke klant bedoelen we dan precies? Inderdaad, je kan moeilijk voor elke klant afzonderlijk een traject gaan bepalen. Gelukkig kan je parallellen trekken tussen de klanten die je beoogt. In die mate dat je verschillende soorten klanten in buyer personas kan gieten.

Die buyer personas kan je beschouwen als een schets van een potentieel doelpubliek van een business. Hoe nauwkeuriger de schets, hoe beter natuurlijk. De schets kan je maken op basis van verschillende soorten gegevens. Daar komt wel wat marktonderzoek bij kijken.

Eigenschappen van buyer personas

  • Demografie: gender, leeftijd, woonplaats, culturele achtergrond, opleiding, inkomen …
  • Situatie: jobfunctie, burgerlijke staat, aantal kinderen …
  • Communicatie: voorkeur sociale media, tv, radiozender, magazines, krant …
  • Nood: met welk probleem zit het persona? Hoe voelt het persona zich daarbij?
  • Oplossing: hoe kan jouw business die nood verhelpen?
  • Boodschap: wat en hoe communiceer je het best met het persona?

Een customer journey voor elk buyer persona

Voor elk buyer persona is de weg voor en na een aankoop verschillend. Dat kunnen grote, maar ook subtiele verschillen zijn. Soms heb je een totaal andere marketingmix nodig. In andere gevallen ligt het verschil ‘m in de tone-of-voice. 

Een customer journey kent ruwweg 5 fases. We frissen ze samen even op.

1 Awareness: passieve klanten triggeren om aandacht te besteden aan je merk.

2 Consideration: getriggerde klanten willen zich verdiepen in je aanbod voor ze een keuze maken.

3 Purchase: de klant gaat over tot aankoop.

4 Retention: top of mind blijven bij de klant door een goede nazorg.

5 Loyalty: klanten loyaal maken zodat hun volgende customer journey korter is. Overtuigde klanten kunnen fase 1 en 2 volgende keer overslaan.

Awareness en consideration creëren voor PRSPCTF

Het architectenbureau voor merken PRSPCTF wil merkverhalen in fysieke ruimtes tot leven brengen. Zij ondervonden voor hun business nog wat moeilijkheden om stap 1 (awareness) en 2 (consideration) te realiseren in hun customer journey. Met vraagstukken als deze gaat Kolonel Kastor gretig aan de slag in een workshop.

PRSPCTF had haar persona’s al uitgewerkt, zodat we in de workshop konden focussen op de customer journey. Per fase in de journey linkten we elk persona aan een boodschap en de meest geschikte kanalen.

Het bijzondere aan het verhaal van PRSPCTF is dat we tijdens de workshop een hiaat ontdekten. PRSPCTF had een bepaald type klant over het hoofd gezien. Dus creëerden we samen nog een extra persona om aan de customer journey map toe te voegen. Zo zie je maar dat de strategische blik van Kolonel Kastor altijd tot nieuwe inzichten leidt.

Wil je ook zo’n workshop genieten om helderheid te brengen over de klantenreis van jouw ideale klant of doelgroep?

Boek hier jouw training of stuur een mailtje met meer info naar veronika@kolonelkastor.be

En jij? Heb jij je customer journey al uitgestippeld? Wil je praten over jouw sales cycle, let's talk?

Wil je inzichten krijgen in hoe jouw doelpublieken zich laten verleiden tot een aankoop? Klaar om buyer personas af te bakenen zodat je altijd perfect weet welk vlees je in de kuip hebt?

var ml_account = ml('accounts', '2125426', 'y1t6e6p3p8', 'load');