eventsector concert

Brand building in coronatijden: zo blijf je top of mind in de eventsector

Het nieuwe cultuurseizoen staat voor de deur, maar door de aanhoudende coronacrisis kunnen veel cultuurhuizen en eventorganisatoren nog niet (volledig) teruggrijpen naar hun vetrouwde verdienmodel. Je brand blijven voeden en top of mind blijven is de boodschap. Maar hoe dat je dat? We zetten 3 goede praktijken op een rijtje.


1. Live … maar dan online

In het Verenigd Koninkrijk ging in augustus het eerste corona-proof concert door, maar het is wel duidelijk dat je zo geen weide of zaal kan vullen. Heel wat organisatoren experimenteerden tijdens de piek van de coronacrisis met livestreaming – al dan niet gratis. Concerten, feestjes, cabaret, opera, theater … Eigenlijk kan het allemaal. Uiteraard is dit niet dé live ervaring, en de vraag is natuurlijk hoeveel geld je kan vragen voor een livestream.


Tegenwoordig hoeft livestreaming niet meer hand in hand te gaan met gratis. Via YouTube kan je advertentie-inkomsten genereren. Platformen als Twitch werken met abonnementen. Patreon richt zich op crowdfunding. Maar eerlijk is eerlijk: online verdienmodellen hebben nog een lange weg te gaan.


Minstens even interessant als geld is die andere commodity: data. Het online model laat makkelijk toe om heel wat te weten te komen over de mensen die een ticket kochten. Via Facebook Pixel en Google Analytics weet je hoe fans je bereiken en hoe ze overgaan tot aankoop. Én je verzamelt een heleboel e-mailadressen. Al die data kan je opslaan en later uitbuiten, wanneer er weer meer vrijheid is om events te organiseren.


2. Content is goud waard

Niks beters dan waardevolle content om awareness te blijven creëren rond je brand. Festivals en concertzalen kunnen bijvoorbeeld makkelijk de nostalgieknop induwen door fragmenten van legendarische concerten te delen.


Muzikanten en DJ’s kunnen denken aan masterclasses achter een paywall, zoals de redelijk onbekende basgitarist Steve Lawson deed. Belangrijk is dat de content trouw blijft aan je brand.


3. Meer dan een concertzaal

In de Ancienne Belgique kon je op 13 augustus bloed gaan geven. Een unieke kans voor trouwe AB-fans om iets voor het goede doel te doen, en dat op het podium dat de druppels zweet van hun muzikale helden opving.


Het was een prachtig voorbeeld van hoe een concertzaal nog voor zoveel meer kan dienen dan concerten. Heb je ruimte ter beschikking die je nu niet kan gebruiken? Denk out of the box. Kan je die ruimte op een andere manier laten renderen? Of, zoals de AB, iets doen dat goed is voor je imago?


Nood aan een strategische sparringpartner?

Vertel ons je verhaal en dan gaan we samen op zoek naar oplossingen. Wil je de mogelijkheden van livestreaming onderzoeken? Hulp nodig met verzamelen en analyseren van data? Eens brainstormen over je imago?


Share your thoughts

var ml_account = ml('accounts', '2125426', 'y1t6e6p3p8', 'load');