creatieve brainstorm post-its

Brainstorm: 5 tips om creatief helemaal los te komen

Een brainstorm is leuk. Creatief denken en ideeën op papier zetten geeft energie. Allemaal waar, maar wanneer het niet wil lukken swingen de frustraties de pan uit. En toch is een geslaagde brainstorm geen kwestie van een goede of een slechte dag hebben. Een brainstorm kan je sturen, ook op een minder gezegende dag. Deze tips kan je zeker gebruiken.


1. Wees voorbereid

Wanneer je brainstormt over je marketingcontent, is het belangrijk dat al het voorafgaande strategische denkwerk gebeurd is. We schreven het eerder al: bezint eer ge begint. Je marketingstrategie is een broodnodige houvast om creatieve content te bedenken. Met persona, karakterschetsen van je doelpubliek, weet je voor wie je ideeën bedenkt. Idealiter weet je ook al via welke kanalen je dat doelpubliek het best bereikt.


2. Warm je brein op

Net zoals je fysieke sport je spieren eerst los gooit met stretchoefeningen, is het aangeraden om je denkspier op te warmen voor een zware creatieve inspanning zoals een brainstorm. Dat kan met 1 of 2 eenvoudige oefeningen. Inspiratie nodig om de creatieve sappen te doen stromen? wij zijn fan van de toolbox van het creatieve platform Hyper Island.


3. Schrijf alles op

En dan bedoelen we écht alles. Een volledige brain dump. Vaak hebben mensen de neiging om ideeën meteen af te knallen aan het begin van een brainstorm. Of nog erger: de ideeën van iemand anders in diskrediet brengen. In de beginfase is dat nergens voor nodig. Op dat moment is elk idee een potentiële goudmijn, en een post-it waard.


4. Werk samen

Een brainstorm doe je niet alleen. Je merkt al snel dat mensen elkaar prikkelen met hun ideeën. En dat anderen inpikken op jouw ideeën en aspecten toevoegen waar jij niet aan had gedacht. Elk brein werkt anders. De ene is inhoudelijk sterker, de andere denkt meer out of the box, en nog iemand anders heeft een uitstekend oog voor beeld. Maak gebruik van die rijkdom.


5. Filter

In een latere fase van een brainstorm is het de bedoeling het kaf van het koren te scheiden. Ga verder met de ideeën die op dat moment het meeste enthousiasme opwekken. Zorg er wel voor dat je enthousiasme je niet verblindt. Hou steeds je strategie in het achterhoofd. De ideeën die het best die strategie uitdrukken, die moet je hebben. Wat met de rest van de ideeën? Die stop je even in de koelkast. Je weet maar nooit wanneer ze van pas komen.


Ben jij klaar om creatief aan de slag te gaan?

Bij een brainstorm komt meer dan creatief denken kijken. Het vraagt ook heel wat organisatie, geteste methodes en verwerking achteraf. Met dat werk kan Kolonel Kastor je ondersteunen. Met nog meer tips & tricks, of wie weet komen we de brainstorm bij jou organiseren. Jij kiest!


Share your thoughts

var ml_account = ml('accounts', '2125426', 'y1t6e6p3p8', 'load');