marketingstrategie klanten daten

Don’t f*** with AIDA! Of waarom je moet daten met je klanten

Marketingstrategie is geen exacte wetenschap. Het is een proces van proberen, falen, bijschaven en kleine successen boeken. En zo achterhalen wat werkt voor jouw product en jouw publiek. Toch is er 1 wetmatigheid waar je niet aan mag raken: AIDA. Of het verleidingsspel dat je met iedere afzonderlijke klant speelt, voor je in hun portefeuille zit.


Je hebt het misschien al meegemaakt. Je scoorde net een mooi aantal e-mailadressen van potentiële klanten voor je product, of je dienst heeft er weer 200 likes bij na een succesvolle Facebook-advertentie. Nou, die klanten mogen eens in de geldbuidel tasten, denk je dan.


Dus wat doe je? Je bestookt ze met een e-mail of een volgende advertentie, met een aanbod dat ze niet kunnen weigeren. Koop mij! Koop mij! Succes gegarandeerd, toch? 


Valt dat even tegen! De kassa rinkelde inderdaad een paar keer, maar niet zoveel als je verwacht had op basis van het aantal potentiële klanten. Met als gevolg een lage Return on Investment (ROI). Wat ging er mis?


The game of love called marketing

Wel, veel van de mensen die je bereikte, waren helemaal nog niet klaar voor een aankoop. Ze toonden op zijn minst al een milde interesse in je product of dienst. Maar kopen op basis van milde interesse, dat is als trouwen met iemand op basis van een Tinder-profielfoto. It’s not gonna happen, tenzij bij de deelnemers van ‘Blind getrouwd’.


Marketing is een game of love. Ga een paar keer op date met je klant voor je vraagt om te trouwen.


Met andere woorden: je hebt AIDA niet toegepast. En AIDA stel je je het best voor als een trechter (of marketingfunnel) die al je klanten doorlopen voor ze doen wat jij van hen verwacht. Dat kan een aankoop zijn, het achterlaten van een e-mailadres, een aanbeveling bij vrienden …


Who the f*** is AIDA?

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. En geef toe, dat lijkt precies op daten. Terug naar onze datingsite …


Je trekt de aandacht (A) met je fonkelende ogen, lachkuiltjes of tandpasta-smile op je supermooie profielfoto. Vervolgens wek je interesse (I) op met je onwijs interessante bio: je reist heel wat af, je bent een kattenpersoon, en je kookt ook nog eens lekker. Zou jij de ware zijn?


AIDA attention interest desire action marketingstrategie
Het AIDA-model

Je begint daarna te chatten, deelt wat (al dan niet pikante) foto’s, verleidt met enkele rake complimentjes. Je creëert het verlangen (D) om eens samen een koffietje te gaan drinken. En dan sla je toe! Tijd voor actie (A): jullie gaan op een eerste date. Yaaaassss!


Sneakers verkopen met AIDA

Stel: je hebt net een nieuwe lijn sneakers aan je webshop toegevoegd. Die wil je uiteraard verkopen. Hoe kan AIDA helpen?


Attention – Trek de aandacht met een advertentie op Instagram: met foto’s van je sneakers in alle beschikbare kleuren. De advertentie linkt door naar je website, waar mensen het verhaal achter de sneakers kunnen lezen.


Interest – De sneakers zien er niet alleen goed uit, ze werden ook nog eens gemaakt met duurzaam materiaal. Of ze zijn een limited edition. Soit, wat je ook vertelt op je blogartikel, je wekt de interesse.


Desire – Mensen zijn geïntrigeerd, maar zijn nog niet klaar voor een aankoop. Tijd om verlangen op te wekken. Dat kan bijvoorbeeld weer met een Instagram-advertentie: je sneakers worden gedragen door mensen waarmee je potentiële klanten zich vereenzelvigen. Misschien heb je wel budget voor een influencer.


Action – Na al dat voorspel is het tijd voor actie. Klanten die nu op je website zitten, kan je helemaal over de streep trekken. Met een welgemikte banner vraag je ze om de sneakers te kopen. Misschien krijgen ze er nog een interessante korting, een gratis gadget of belachelijk goed stijladvies bovenop. Kortom: een aanbod dat ze niet kunnen afslaan.


Elk marketingdoel zijn AIDA

Natuurlijk is dit maar een voorbeeld. In de werkelijkheid stel je voor elk marketingdoel een andere funnel samen, met een eigen communicatiemix. Het is daarom ook belangrijk dat je, voor je begint met AIDA, heel goed nadenkt over je marketingdoelen.


Wil je samen marketingdoelen afbakenen en funnels bouwen?

Share your thoughts