redenen waarom je een marketingstrategie nodig hebt

6 redenen waarom je niet zonder een marketingstrategie kan

‘Bezint eer ge begint.’ Een goed motto voor iedereen die aan marketing wil doen. Maar een marketingstrategie opstellen kost tijd en dus geld. Daarom klinkt het verleidelijk om het denkwerk vooraf gewoon over te slaan en meteen content te maken. Maar die vlieger gaat niet op. Een marketingstrategie is onmisbaar, en wel om deze redenen.

  1. Een plan biedt houvast …

Een marketingplan zorgt voor een rode draad in al je marketingacties. Het bakent de doelen van je marketing af en elke actie draagt bij aan die doelen. Het zorgt er ook voor dat je ad-hoc creatieve ideeën meteen kan aftoetsen. Is deze actie echt nodig? Of is het maar een nice-to-have?

  1. … en je schiet met scherp

Geïsoleerde marketingacties zijn losse flodders. Oké, je wil een website. Oké, je wil een Facebook-campagne. Maar waarom juist? Welk groter doel dienen die acties? En hoe kunnen die acties elkaar versterken? Dat leg je vast in je strategie.

  1. Je hebt altijd je doelgroep voor ogen …

In je marketingplan neem je persona’s op. Dat zijn karakterschetsen van de verschillende doelgroepen die je wil bereiken. Zodra je die vast gebeiteld hebt, vormen ze de basis voor elke communicatie (blogberichten, Facebookposts, advertenties …). Elke doelgroep krijgt mogelijk een andere boodschap. Je spreekt ze elk aan met een lichtjes andere tone-of-voice, en misschien ook wel via totaal andere kanalen.

  1. … waardoor je vlotter content maakt

Content schrijven, visuals maken, filmpjes monteren, websites ontwerpen … Al dat creatieve werk verloopt veel vlotter als het duidelijk is welk doel ze dienen. Mocht je voor elke marketingactie apart on-the-go moeten nadenken over het doel, verlies je heel veel tijd aan overleg en projectmanagement. Het is veel kostenefficiënter om op voorhand een plan te hebben.

  1. Een plan kan je evalueren …

In een marketingplan neem je ook op met welke parameters (Key Performance Indicators of KPI’s) je het succes van een campagne evalueert. Hoeveel nieuwe volgers wil je? Hoeveel clicks wil je op een advertentie? Of hoeveel wil je verkopen? Als je die targets haalt, dan is je campagne een succes. 

  1. … en bijsturen indien nodig

Als je de targets niet haalt, dan weet je tenminste dat er wat schort aan de strategie. En kan je bijsturen. Ook in crisissituaties – en die kennen we ondertussen – is het makkelijker en efficiënter om een bestaand plan aan te passen dan helemaal van nul te moeten beginnen. 

Wil je eens vrijblijvend je marketingstrategie bespreken? 

Share your thoughts